89CA3403 438A 43A5 90BC F35357B71F30
10
دی

امتحانات دی ماه ؛ وقت تلف شده یا فرصت مرور و جمع بندی ؟

دی بسیاری از دانش‌آموزان سال دوازدهم تصور می‌کنند که چون کنکور به شکل تستی برگزار می‌شود، برگزاری امتحانات در دی‌ ماه آن هم به شکل تشریحی نه تنها بازده‌ای نداشته بلکه زمان 15 الی 20 روزه‌ی بسیار مفیدی را از آنها می‌گیرد.

در این سورنوت سعی شده تا روش استفاده‌ی درست از این ایام و دیدگاه صحیح مورد نیاز یک داوطلب از این دوران به شما آموزش داده شود.

متاسفانه خیلی از دانش‌آموزان در دوران دی ماه از مطالعه طفره می‌روند. اما از آنجا که هیچ دانش‌آموزی بدون درس‌خواندن سر جلسه‌ی امتحان نمی‌رود، در این دوران کتابها را بی‌هدف ورق زده و مدام دچار این تصورند که مطالعه‌ی تشریحی هیچ فایده‌ای برای آنها نداشته و پانزده روز ارزشمند را تلف می‌کنند.

تاثیر معدل سال دوازدهم در کنکور 1402 به صورت تاثیر قطعی و میزان 40 درصدی است. این بدین معنی است که نتیجه نهایی کنکور سراسری را سوابق تحصیلی داوطلبان با نمره 40 درصدی و نتیجه کنکور با نمره 60 درصدی تعیین می‌کند.پس این امتحانات را دست کم نگیرید چون اهمیت بسیاری دارد. اگر قصد موفقیت در ماراتون کنکور را دارید باید از هر فرصتی بیشترین استفاده را به سود خود ببرید. در این ایام معمولاً برنامه عادی آموزش مدارس تعطیل می‌شود. همین موضوع فرصت مناسبی ایجاد می‌کند تا دروس نیم‌سال اول را جمع‌بندی کرده و کارهای ناقص را کامل و عقب ماندگی‌ها را جبران کنید. بهتر است به جای ایراد گرفتن از فلسفه‌ی وجود امتحانات ، سعی کنید از این فرصت برای مطالعه ی دقیق کتابها و مرور مطالب جا مانده یا با بی‌دقتی از روی آنها گذشته‌اید، استفاده کنید.

شما 4 ماه آموزشی را پشت سر گذاشته‌اید؛ این فرصت را غنیمت بدانید و به بهانه‌ی امتحانات، دروس نیم‌سال اول (یعنی حدود 30 تا 35 درصد از محتوای کنکور) را جمع‌بندی کنید. درصورتیکه که دی ماه خوبی را پشت سر نگذارید ، در برنامه ریزی نیم سال دوم (بهمن و اسفند‌ماه) دچار آشفتگی می‌شوید ! چراکه مطالعه ی مباحث سنگین نیم سال دوم در کنار مطالب به جا مانده و جمع بندی نشده از ترم اول ، به مراتب کار را سخت‌تر خواهد کرد.

برخلاف دروس پایه ، فرصت مرور و تکرار دروس سال دوازدهم بسیار محدود است. به همین منظور در این دوران مطالعه و تست زنی دروس پایه یا نیم سال دوم را به تعویق انداخته و تمام تمرکز خود را روی مرور و جمع‌بندی مباحث نیم‌سال اول بگذارید. دقت داشته‌باشید که این فرصت برای این دروس نه تنها زیاد نیست بلکه اگر درست پیش بروید احتمالاً در این دوران دچار کمبود وقت نیز خواهید‌ بود ! به اینکه در برنامه‌ریزی‌های خود فراوان توجه کنید.

نکته‌ی بعدی که باید به آن توجه کرد این است که مطالعه‌ی تشریحی در اکثر دروس (به غیر از برخی مباحث اثباتی در دروس هندسه و دیفرانسیل) تفاوت چندانی در فهم و حل سوالات کنکور ندارد و نه تنها مضر نیست بلکه نقش اساسی در فهم شما از مبحث و سرعت تست‌زنی شما در آینده خواهد داشت. لذا شما می‌توانید از این فرصت برای “تسلط کامل بر مطالب کتاب‌های درسی” نیم‌سال اول استفاده کنید و نگذارید هیچ خلاء و جای اشکالی باقی بماند.

مطلب آخر آنکه بدانید با نزدیک شدن به امتحانات دی ماه اضطراب بیشتر دانش‌آموزان افزایش می‌یابد؛ اما در عوض فارغ‌التحصیلان کمتر درگیر این موضوع می‌شوند. اگر در این دوران استرس دارید امری طبیعی‌ست و جای نگرانی نیست؛ چون باعث فعال‌شدن شما و استفاده‌ی بهتر از این دوران خواهد شد.

امتحانات نیم‌سال اول را پیش رو دارید و همانطور که اشاره کردیم اگر دقت کافی نداشته باشید و موارد فوق را رعایت نکنید، ممکن است این فرصت ارزشمند به زمان تلف‌شده تبدیل شود.

نباید فراموش کرد که چگونگی گذر از ایام امتحانات نقش مهمی در موقعیت رقابتی شما دارد؛ مراقب موقعیت خود باشید.‎

( يادداشت اختصاصی نوشته شده توسط دکتر جباری مشاور تحصیلی برجسته کشور )