Premium Vector Scientist at work characters conducting experiments in lab
22
خرداد

معرفی رشته ی مهندسی پلیمر

یکی از رشته های گروه ریاضی، مهندسی پلیمر است. این‌ صنعت‌ در ساخت‌ رنگ‌ درها و دیوارهای‌ خانه‌ها و پوشاک‌، پوشش‌ کابل‌ها و سیم‌ها و هرآنچه‌ که‌ از لاستیک‌ یا پلاستیک‌ ساخته‌ شده‌ است‌، نقش‌ کلیدی‌ دارد. پلیمرها به‌ دو دسته‌ طبیعی‌ و مصنوعی‌ تقسیم‌ می‌شوند. پلیمرهای‌ طبیعی‌ موادی‌ مانند ترکیب‌های‌ سلولزی‌، چوب‌، کاغذ و پشم‌ هستند و از مواد نفتی‌ نیز می‌توان‌ مواد پلیمری‌ مصنوعی‌ را ساخت‌.

مهندسی‌ پلیمر دارای‌ دو گرایش‌ اصلی‌ صنایع‌ پلیمر و تکنولوژی‌ و علوم‌ رنگ‌ است‌.

نوع پذیرش این رشته به صورت کشوری می باشد.

شانس قبولی در دانشگاه های برتر زیر 200 نفر و در کلیه ی دانشگاه های کشور حدود  1000نفر است.

هدف رشته مهندسی پلیمر شناخت، طراحی، فرمولاسيون، تحلیل و بررسي خواص فيزيكي و مكانيكی سه ماده‌ی یعنی لاستیک، پلاستيک و كامپوزيت است. در رشته مهندسی صنايع پليمر هر آنچه كه به اين مواد بر مي‌گردد مورد مطالعه و بررسي قرار خواهد گرفت. براي مثال طراحی و توليد لاستیک ماشين در صنايع لاستیک، لوله‌های پلی اتيلن در صنايع پلاستیک و انواع فايبرگلاس‌ها در كامپوزيت به کمک متخصصان مهندسی صنايع پليمر انجام می گيرد.

امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد.

این رشته در مقطع کارشناسی 4 سال طول می کشد که این رشته داری 2 گرایش تکنولوژی و علوم رنگ، صنایع پلیمر است. که هرکدام دارای دروس تخصصی جداگانه ای هستند. کاربرد این گرایش در صنعت بسیار زیاد است. مهندسی پلیمر گرایش صنایع به طراحی، شناخت،فرمولاسیون، آنالیز و بررسی خواص مکانیکی و فیزیک 3 ماه عمده پلاستیک، لاستیکی و کامپیوزیت است. مهندسان صنایع پلیمر در دوران تحصیل خود با نحوه تولید محصولاتی مانند رزین، لاستیک، الاستومر، پلاستیک آشنا می شوند. از پلیمر ها در زمینه پزشکی برای ساخت لنزهای چشمی و دندان مصنوعی هم استفاده می شود. تعداد کل واحدهای درسی به شرح زیر است:

دروس عمومی 20 واحد

دروس پایه 32واحد

دروس اصلی45واحد

دروس تخصصی 37 واحد

دروس اختیاری 2 واحد

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

گرایش‌های ارشد رشته مهندسی پلیمر عبارت اند از فرآورش، پلیمریزاسیون، مواد مرکب و علوم پایه. بیشتر دانشجویان تمایل دارند در گرایش فراورش ادامه تحصیل دهند؛ چون دست افراد برای فعالیت در هر زمینه‌ای نسبت به بقیه گرایش‌ها بازتر است.

واحدهای‌ کارگاه‌ و آزمایشگاه‌ در هر دو گرایش‌ مهندسی‌ پلیمر اهمیت‌ بسزایی‌ دارد. به‌ همین‌ دلیل‌ دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید قوی‌ و با انگیزه بوده‌ و تحمل‌ ساعت‌ها کار در آزمایشگاه‌ را داشته‌ باشد. دانشجوی‌ گرایش‌ تکنولوژی‌ و علوم‌ رنگ‌ نیز نباید حساس‌ باشد و باید‌ بوی‌ مواد شیمیایی‌ مختلف‌ را تحمل کند و بیماری‌ کوررنگی‌ نیز نداشته‌ باشد تا هنگام‌ ساخت‌ رنگ‌ دچار مشکل‌ نگردد. در کل‌ یک‌ دانشجوی‌ مهندسی‌ پلیمر لازم است شیمی‌ را بداند تا بتواند پلیمر را بفهمد. همچنین‌ این‌ رشته‌ مثل‌ همه‌ رشته‌های‌ مهندسی‌ نیاز به‌ ریاضیات‌ قوی‌ دارد و بالاخره‌ دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید به‌ زبان‌ انگلیسی‌ مسلط‌ بوده‌ و طریقه‌ استفاده‌ از رایانه‌ را نیز بداند.

مهندسی پلیمر رشته‌ی جدیدی است که در ایران زمینه‌ی شغلی خوبی دارد. در چند سال اخیر با توجه به اهمیت این رشته در صنعت و عدم اشباع آن، برای استخدام شدن و موقعیت شغلی در کارخانه‌ها و … فضا برای این رشته وجود دارد.

 فارغ‌ التحصیلان‌ گرایش‌ صنایع پلیمر و نانوپلیمر می توانند در صنایع مختلفی از جمله حمل و نقل، صنایع نظامی، پزشکی، کشاورزی و … به فعالیت بپردازند. فارغ‌التحصیلان گرایش‌ تکنولوژی‌ و علوم‌ رنگ‌ نیز می‌توانند در کارخانجات‌ رنگ‌سازی‌ به‌ تولید رنگینه‌های‌ مصنوعی‌ بپردازند.

در صنایع‌ برق‌، الکترونیک‌ و مخابرات‌ نیز پلیمرهای‌ مصنوعی‌ به‌ عنوان‌ عایق‌های‌ الکتریکی‌ جایگاه‌ بسیار مهمی‌ دارند. در صنعت‌ پوشاک‌ نیز پلیمرها مؤثر هستند. از سوی دیگر امروزه‌ صنعت‌ پوشش‌دهی‌ بسیار گسترش‌ یافته‌ است‌ تا جایی‌ که‌ در کنار هر صنعت‌ مادر حتماً یک‌ صنعت‌ پوشش‌دهی‌ حضوری‌ فعال‌ دارد؛ از دگمه‌های‌ یک‌ پیراهن‌ و سگک‌ کفش‌ گرفته‌ تا دستگیره‌ درها، پوشش‌های‌ صنعتی‌ مثل‌ ضد خوردگی‌ و پوشش‌های‌ تزئینی‌. در حال حاضر در بسیاری‌ از شرکت‌ها یک‌ لیسانس‌ شیمی‌ کار یک‌ مهندس‌ پلیمر را انجام‌ می‌دهد اما هر شرکتی‌ که‌ یک‌ مهندسی‌ پلیمر استخدام‌ کرده‌ تازه‌ به‌ کارآیی‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ پی‌ برده‌ است‌.

همانند سایر رشته‌های مهندسی امکان ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد. تعداد زیادی از دانشجویان در کشورهای اروپایی در حال ادامه ی تحصیل در این رشته هستند.  برای این امر باید دانشجو علاوه بر کسب معدل مناسب در دوران کارشناسی، فعالیت پژوهشی نیز داشته باشد.

دانشگاه تهران

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دانشگاه صنعتی سهند

دانشگاه ارومیه

دانشگاه ارومیه

دانشگاه صنعتی قم