Free Vector Oil petroleum platform black and white
17
بهمن

معرفی رشته مهندسی نفت

امروزه نفت سلطان انرژی دنیا و محور سیاست و اقتصاد جهان کنونی است. نفت خام ترکیبی از کربن، هیدروژن، مقداری نیتروژن، اکسیژن و گوگرد است که در اعماق زمین تشکیل ‌می‌شود و مهندسی نفت به‌ منظور افزایش تولید و بهره‌برداری حداکثری از این منابع هیدروکربنی زیرزمینی به وجود آمده است.

یکی از رشته‌ های مهندسی گروه ریاضی که در چندین سال اخیر محبوبیت زیادی مابین داوطلبان پیدا کرده، رشته مهندسی نفت است. ترکیبی از دانش‌های مختلفی مانند ریاضی، زمین شناسی، شیمی، مکانیک، ترمودینامیک و حفاری است. این بدین معنی است که رشته مهندسی نفت تمامی مفاهیم دانش‌های مختلف را شامل می‌شود.

رشته مهندسی نفت چیست؟ رشته مهندسی نفت همانطور که از نامش پیداست یک رشته مهندسی با مفاهیم مربوط به نفت و بنزین است. مهندسی نفت دانش و فناوری اکتشاف منابع زیرزمینی را بررسی می‌کند.

نوع پذیرش این رشته به صورت کشوری می باشد.

شانس قبولی این رشته در دانشگاه های برتر حدود 200 نفر و در کلیه دانشگاه های کشور حدود 1500 نفر می باشد.

هدف از ایجاد این رشته تربیت متخصصانی است که درک کامل و جامعی از اصول زمین شناختی مرتبط با رخداد، اکتشاف و تولید هیدروکربن های مایع داشته باشند. رشته مهندسی نفت در حوزه انرژی قرار می گیرد و با گرایش های مختلفی که دارد دانشجویان را برای کار در بخش های مختلف صنعت نفت آماده می کنند.

مدت تحصیل در این رشته 4 سال و معادل 8 ترم می باشد.

امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد.

برخی از گرایش‌ها مانند مدیریت مخازن هیدروکربوری (دانشگاه صنعت نفت) و ساخت تجهیزات نفتی (دانشگاه امیرکبیر) گرایش‌های نوپایی هستند که در سال‌های اخیر به رشته مهندسی نفت ورود کرده‌اند.

گرایش های کارشناسی ارشد رشته مهندسی نفت:

مهندسی اکتشاف نفت

مهندسی مخازن هیدرکربوری

مهندسی بهره برداری نفت

مهندسی تجهیزات نفت

گرایش های دکتری رشته مهندسی نفت:

گرایش حفاری

گرایش بهره برداری

گرایش مخازن

گرایش اکتشاف نفت

این رشته برای کسانی مناسب است که آمادگی کار در محیط‌های کاری دشوار را داشته باشند و بتوانند روزها و هفته‌ها، دور از خانواده و شهر خود در محلی با ساعت‌های کاری طولانی، فعالیت کنند این افراد همچنین باید دارای ویژگی های زیر باشند:

توانایی مدیریتی بالا

مهارت کار تیمی و گروهی

مهارت‌های ریاضیاتی و تحلیلی

آگاهی از اطلاعات تجارت

توانایی کار بین‌المللی

توانایی کار در محیط‌های دریایی

توانایی حل مشکلات پیچیده

برخورداری از سلامت جسمانی

مهارت های IT

توانایی کار تحت ‌فشار و استرس

تمایل و توانایی کار در مکان‌های دورافتاده

توانایی اداره یک محیط کاری فیزیکی سخت

مهارت انگیزه بخشی به کارکنان و پرسنل

انگیزه و اشتیاق بالا

انعطاف‌پذیری و توانایی کار بر روی طیف وسیعی از پروژه‌ها

همچنین درس زبان انگلیسی هم اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا ممکن است که محیط کار این افراد به گونه ای باشد که با افراد از کشورهای دیگر در ارتباط باشند. به علت کار سنگین این رشته خیلی از افراد باید خارج از شهر باشند.

مهندسان نفت امکان کار در گرایش‌های مختلف را دارند و هر گرایش درآمد متفاوتی دارد. از طرفی دیگر درآمد مهندسان نفت در بخش‌های خصوصی و دولتی نیز متفاوت است. مهندسان نفت بر اساس میزان فعالیت، تخصص و مهارت خود درآمدهای متفاوتی دارند.

موقعیت‌های شغلی رشته مهندسی نفت:

سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی در حوزه پتروشیمی

سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی نفت

سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی گاز

فعالیت در شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران

پالایشگاه نفت و گاز

صنایع پتروشیمی

پخش فرآورده‌های نفتی

همچنین فارغ التحصیلان مهندسی نفت می توانند مطالعات زمین شناسی، نفت، محاسبات طراحی و تلفیق عملیات و برنامه‌های کشفی وزارت نفت را انجام دهد و نقش زیادی در عملی کردن برنامه‌های مطالعاتی یک طراحی و پیاده کردن برنامه های آینده و برنامه های استراتژیکی صنعت نفت داشته باشند.

تحصیل در خارج از ایران باعث می‌شود فرد علاوه بر آموختن علوم جدید، با فناوری‌های روز دنیا هم آشنا شود. البته برای رسیدن به این هدف، مسیری طولانی در مقابل مهندسان نفت قرار دارد که شامل مواردی همچون آزمون‌های بین‌المللی زبان، انتخاب دانشگاه، ترجمه مدارک تحصیلی، توصیه‌نامه استاد و نگارش مقالات علمی می شود .

کشورهایی مانند کویت، کانادا، قطر، آلمان، عمان، دانمارک و هلند بهترین کشورها برای مهاجرت هستند. مهندسان نفت در این کشورها از درآمد بالایی برخوردار خواهند بود و مشکلاتی در مورد حقوق نخواهند داشت. یکی از مهم‌ترین شرایطی که داوطلبان باید به آن توجه زیادی داشته باشند در مورد تسلط به زبان انگلیسی است. داوطلبان باید تسلط زیادی به زبان انگلیسی در این رشته داشته باشند تا شرایط مهاجرت برای آن‌ها راحت باشد.

دانشگاه تهران

دانشگاه تهران (محل تحصیل دانشکده فنی فومن واقع در شهرستان فومن استان گیلان)

دانشگاه صنعتی امیرکبیر – تهران

دانشگاه صنعتی شریف – تهران

دانشگاه حکیم سبزواری

دانشگاه شیراز

دانشگاه صنعت نفت (محل تحصیل اهواز)

دانشگاه صنعتی سهند – تبریز