62AA14FB 5F80 4667 A590 3EB434A54BEC
01
مهر

مطالعه برای سال كنكور چه تفاوتی با درس خواندن در دوران مدرسه داره؟

با توجه به گستردگی این بحث در این سورنت سعی داریم به تفاوت های مطالعه در سال کنکور با مطالعه در دوران مدرسه به شکل خلاصه بپردازیم.

در دوران کنکور باید جامع و با نگرش کلی مطالعه کنیم؛ درواقع ما میخواهیم در عین توجه به جزئیات هر مطلب، یک تصویر کلی از همه مطالب در ذهن داشته باشیم. برای مثال در درسی مثل زیست شناسی اکثر مطالب به یکدیگر مرتبط بوده و لازم است ما کلیتی از تمام چیزهایی که بلدیم در ذهن داشته باشیم تا در صورت نیاز آنهارا در کنار هم تجزیه و تحلیل کنیم. بنابراین با تهیه خلاصه نویسی و رسم نمودار هر درس مطالب را در ذهنمان طبقه بندی میکنیم.

در دوران مدرسه ما به شکل تشریحی مطالب را می آموزیم و فهم مطلب برای ما در اولویت قراردارد. در سال کنکور با فرض اینکه فهم مطالب به شکل کامل انجام گرفته، قصد داریم با تمرین و مرور مطالب سرعتمان را در حل مسائل افزایش دهیم. در دوران مدرسه ما فرصت کافی برای مطالعه و زمان مناسب برای پاسخگویی به تمام سوالات تشریحی امتحانات را داشته ایم، اما در سال کنکور یاد میگیریم که چه سوالاتی را برای پاسخگویی انتخاب کنیم،چه مدت برای هر درس و هر سوال وقت بگذاریم و چطور زمان بندی کنیم تا فرصت کافی برای پاسخگویی به تمام سوالاتی که انتخاب کرده ایم را داشته باشیم.

در پایان به دانش آموزان دبیرستان پیشنهاد میکنیم زمان کافی برای فهم و یادگیری مطالب صرف کنند تا در سال کنکور فرصت بیشتری برای کسب مهارت های سرعتی داشته باشند. دانش آموزان سال کنکور هم به یاد داشته باشند که شرط اول سرعت و مدیریت زمان، تسلط بر مطالب است. بنابراین با صرف وقت کافی برای مرور و یا یادگیری مطالب میتوانند پیشرفت چشم گیری در افزایش مهارت های سرعتی و مدیریت زمان داشته باشند.

به یاد داشته باشید که بهتر است یکبار برای یادگیری هر مطلب وقت کافی صرف کنید و از 

مطالعات سرعتی اما بی بازده خودداری کنید.

( يادداشت اختصاصی نوشته شده توسط دکتر جباری مشاور تحصیلی برجسته کشور )