Service Informatique Et Reparation Logo Icone Illustration Vectorielle Vecteur Premium
19
مرداد

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر ، رياضی

یکی از محبوب ترین و پر طرفدار ترین رشته ی گروه ریاضی در میان داوطلبان، مهندسی کامپیوتر است که شیوه ی گزینش آن هم با کنکور و هم بدون کنکور است.

خوب است بدانید رشته مهندسی کامپیوتر پذیرش بومی ناحیه ای دارد.

شانس قبولی در دانشگاه های برتر زیر 800 نفر و در کلیه ی دانشگاه های کشور حدود 40 هزار نفر است.

هدف رشته ی مهندسی کامپیوتر طراحی و ساخت اجزا مختلف رایانه است. که از اهمیت زیادی برخوردار است. وظیفه ی این رشته تربیت افرادی است که در زمینه ی تحلیل، طراحی ، شبیه سازی ، فرآوری ، پردازش ، سنجش ، آموزش و ویرایش  تمام مفهوم هایی هستند که با بیشترین دقت  و در کوتاه ترین زمان در برنامه های نرم افزاری رایانه انجام می شوند. لذا  هدف این رشته تربیت نیروی متخصص برای انجام کارهای بالا است. این رشته در کشور ما نیز حائز اهمیت است و تا مقطع دکتری تدریس می شود .

مدت تحصیل رشته ی مهندسی کامپیوتر  در مقطع  کاردانی 2 سال و در مقطع کارشناسی  4 سال  یعنی 8 ترم به طول می انجامد و در هر ترم دانشجو می تواند 14 تا 24 واحد درسی اخذ نماید.

ریاضی و فیزیک قوی و همچنین لازم است که فرد خلاق باشد؛ تا بتواند مسائل را از راه های ابتکاری  حل کند. راه حل هایی که کم ترین هزینه و بهترین کارایی را داشته باشند. همیشه باید اطلاعات خود را به روز نگه دارند.

همچنین باید از جستجو و کاوش در مدارها و ریزساختارها استقبال کند و به کار با رایانه علاقه داشته باشد.

گرایش های مقطع لیسانس این رشته سه دسته ی سخت افزار، نرم افزار و فناوری اطلاعات را در بر می گیرد.

گرایش سخت افزار شامل: فعالیت های آموزشی ، پژوهشی و صنعتی درخصوص قطعات ، برد ها، و در نهایت سیستم های کامپیوتری در مقیاس های مختلف است.

دروس تخصصی این زیر شاخه شامل : الکترونیک دیجیتال، سیگنال ها و سیستم ها، مهندسی نرم افزار، طراحی سیستم های وی ال اس آی، پروژه، طراحی مدار های واسطه، کارآموزی 1 و 2، شبکه های رایانه ای 1 و 2، آزمایشگاه مدار های واسطه ، آزمایشگاه الکترونیک دیجیتال.

گرایش نرم افزار: آموزش و پژوهش در زمینه ی زبان های مختلف برنامه نویسی، سیستم عامل های مختلف و طراحی انواع الگاریتم ها می باشد.دروس تخصصی این زیر شاخه شامل : تحلیل و طراحی سیستم ها،پایگاه داده ها، طراحی زبان های برنامه سازی، مهندسی نرم افزار،کاراموزی، پروژه

گرایش فناوری اطلاعات: تلفیقی و میان رشته ایست و شامل دروسی از مهندسی برق، مدیریت و گرایش های نرم افزار و سخت افزار مهندسی کامپیوتر است. این رشته به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستم های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصا برنامه های نرم افزاری و سخت افزاری رایانه می پردازد. دروس تخصصی این زیر شاخه شامل : تحلیل و طراحی سیستم ها، پایگاه داده ها،اصول فناوری اطلاعات، مبانی رایانش امن، اقتصاد مهندسی، تجارت الکترونیک،کارآموزی، پروژه فناوری اطلاعات.

امکان ادامه تحصیل در این رشته در تمامی زیر شاخه های آن در  مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز امکان پذیر است.

زیر شاخه هایی که می توانید در کارشناسی ارشد به آن ادامه دهید عبارت اند از : مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی و رباتیک، مهندسی کامپیوتر گرایش معماری سیستم های کامپیوتری،مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار،مهندسی کامپیوتر گرایش الگوریتم و محاسبات ،مهندسی کامپیوتر گرایش شبکه های کامپیوتری، مهندسی کامپیوتر گرایش رایش امن، قرآن کاوی رایانشی

آینده ی شغلی این رشته با توجه به مهارت شما متغییر است.  اگر قصد فعالیت به عنوان برنامه نویس را دارید باید نوع فعالیت خود را مشخص کنید؛ کارمند باشید؟ فرلینس کار کنید؟ یا شرکت خود را راه اندازی کنید؟

پاسخ این سوال ها می تواند راهنمای خوبی باشد که مشخص کنیم درآمد رشته مهندسی کامپیوتر چقدر است. فارغ التحصیلان این رشته سریعا جذب بازار کار می شوند چرا که مهندسین نرم افزار فرصت های شغلی زیادی دارند و برای کار کردن نیاز به امکانات و تجهیزات زیادی ندارند. حتی دانشجویان دو ترم آخر نیز هم می توانند وارد بازار کار شوند. برای این افراد امکان کار در شرکت های تولید کننده قطعات و دستگاه ها و مراکز صنعتی تولیدی بسیار فراهم است  و از نظر درآمدی قابل قبول و ایده آلی قرار دارند.

 

برای یک مهندس کامپیوتر فرصت های زیادی در سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی وجود دارد حتی یکسری مهندسین کامپیوتر با توجه  به علاقه ی خود می توانند به صورت فریلنسری در شغل های تولید محتوا، تایپ،انجام کار های دانشجویی، طراحی سایت و برنامه نویسی مشغول به کار شوند.

10 دانشگاه برتر بر اساس رتبه بندی آن ها در این رشته عبارت اند از :

1 . دانشگاه صنعتی  شریف

2 . دانشگاه تهران

3 . دانشگاه امیرکبیر

4 . دانشگاه علم و صنعت

5 . دانشگاه شهید بهشتی

6 . دانشگاه تربیت مدرس

7 . دانشگاه صنعتی اصفهان

8 . دانشگاه شیراز

9 . دانشگاه فردوسی مشهد

10 . دانشگاه تبریز

مهندسی کامپیوتر جزو رشته های مورد نیاز در تمام کشور های پیشرفته و در حال توسعه ی دنیاست. در صورتی که از یک دانشگاه معتبر با معدل خوب فارغ التحصیل شوید، مدرک زبان داشته باشید و ترجیحا مقاله ای از شما در ژورنال های خارجی چاپ شده باشد، امکان ادامه تحصیل در دانشگاه های خوب خارج از کشور برای شما وجود خواهد داشت .از سوی دیگر، امکان ادامه تحصیل در برخی از دانشگاه های خارج از کشور که شهریه دریافت می کنند نیز به سادگی فراهم است.

در زمان حاضر یکی از بهترین رشته ها برای تحصیل  در خارج از کشور به حساب می آید و شانس پزیرش گرفتن در این رشته بالا است و همچنین اگر بتوانید به برخی از دانشگاه های خاص در خارج از ایران وارد شوید  به شما حقوق ماهیانه نیز تعلق میگیرد و از این طریق درآمد مناسبی کسب کنید و دغدغه چندانی برای ادمه تحصیل در یک کشور خارجی نداشته باشید.