Best Biomedical Engineering Schools in South Africa
30
فروردین

معرفی رشته مهندسی پزشکی

رشته مهندسی پزشکی ترکیبی از دو گروه ریاضی و تجربی است. دانشجو باید به‌ دروس‌ رشته‌ ریاضی‌ و فیزیک‌ علاقمند باشد و دید قوی‌ در مهندسی‌ داشته‌ باشد.

این رشته یک پل میان رشته‌های مهندسی (به طور خاص الکترونیک، مکانیک، کامپیوتر و مواد) و رشته‌های پزشکی است.

نوع پذیرش این رشته به صورت کشوری می باشد.

رشته مهندسی پزشکی به فارغ‌التحصیلان این آموزش را می‌دهد که آن‌ها وسایل مصنوعی مانند چشم مصنوعی، پای مصنوعی، دست مصنوعی و … را برای راحتی بیماران طراحی کنند.

بخاطر گسترش روز افزون سیستم های مهندسی در حیطه بهداشتی و پزشکی، تربیت و وجود نیروی انسانی متخصص و متبحر که آشنا به وسایل و تجهیزات پزشکی امری ضروریست.

مهندسان پزشکی، ، راه‌حل‌هایی را برای مشکلات درمانی و پزشکی طراحی می‌کنند. این راه‌حل‌ها غالباً در قالب یک سخت‌افزار یا نرم‌افزار و یا ترکیبی از این دو ارائه می‌شوند.

مدت تحصیل در این رشته 4 سال و معادل 8 ترم می باشد.

تمام گرایش‌های رشته مهندسی پزشکی از مقطع کارشناسی تا پسادکتری، در بسیاری از دانشگاه‌های آزاد و دولتی ایران قابل تحصیل است. مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری این رشته در هر دو وزارت‌خانه علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت ارائه می‌شوند.

گرایش‌های ارشد مهندسی پزشکی:

داوطلبان در مقطع ارشد این رشته باید 38 واحد درسی را سپری کنند. دروس این مقطع شامل 24 واحد دروس تخصصی، 2 واحد سمینار و 12 واحد پروژه هستند.

گرایش مهندسی ورزش

گرایش مهندسی بافت

گرایش مهندسی بیومتریال

گرایش مهندسی بیومکانیک

گرایش مهندسی بیوالکتریک

گرایش مهندسی اطلاعات پزشکی

گرایش مهندسی توانبخشی

گرایش مهندسی پردازش تصاویر پزشکی

گرایش مدل‌سازی سیستم‌های فیزیولوژیکی

گرایش های دکتری رشته مهندسی پزشکی:

این دوره معمولا در یک مدت زمان 4 ساله در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. داوطلبان در این دوره باید 18 واحد درسی و 18 واحد تدوین رساله را سپری کنند. این بدین معنی است که داوطلبان در مجموع باید 36 واحد درس را در این مدت زمان بگذرانند.

مهندسی بیومتریال

مهندسی بیومکانیک

مهندسی بیوالکتریک

مهندسی بافت

مهندسی رباتیک

میزان واحد های غیر مهندسی این رشته بسیار محدود است و دانشجو باید علاقه مند به دروس رشته ریاضی فیزیک باشد و این انتظار هست که دید پایه ای قوی در مهندسی داشته باشد.

از جمله توانایی های مورد نیاز در این رشته:

  • داشتن توانایی‌های لازم علمی
  • داشتن توانایی جسمی مناسب
  • خلاقیت و نوآوری برای ساخت تجهیزات پزشکی
  • علاقه به دروس فیزیک و ریاضی
  • علاقه به کارهای تحقیقاتی
  • آشنایی با بازاریابی و فروش
  • علاقه به علوم تجربی
  • آشنایی با زبان انگلیسی

مهندسان پزشکی می توانند در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی ، سازمان تامین اجتماعی ، بنیاد مستضعفان و جانبازان ، مرکز تحقیقات وزارت دفاع ، شرکت های تجهیزات پزشکی ، وزارت صنایع ، وزارت فرهنگ و آموزش عالی … مشغول به فعالیت شوند.

میزان درآمد مهندس پزشکی در هر یک از مراکز و ارگان های دولتی و غیردولتی متفاوت است و مهندس با توجه به سمتی که دارد ، می تواند به کسب درآمد بپردازد. درآمد مهندس پزشکی در شرکت های دولتی مطابق با قانون حقوق کشوری تعیین می شود اما در شرکت های خصوصی درآمد مهندسان معمولا بیشتر است به خصوص که در حال حاضر 80 درصد صنعت پزشکی را ، خرید و فروش تجهیزات پزشکی تشکیل می دهد ، مهندس پزشکی که بتواند خود دستگاهی را طراحی و به فروش برساند ، درآمد بالایی خواهد داشت لوازم و دستگاه های پزشکی بسیار گران هستند و با فروش آن ها می توان به سود خوبی رسید.

همچنین فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی پزشکی، می‌توانند در حوزه‌های کاری مرتبط با برق و الکترونیک، کامپیوتر و مکانیک نیز مشغول به کار شوند.

به دلیل اینکه این رشته مربوط به حوزه سلامت و بهبود زندگی افراد است، روز به روز پیشرفت کرده است و در دنیا برای آن اهمیت زیادی قائل هستند.

در کشورهای امریکا، کانادا و آلمان، بیشترین فرصت ادامه تحصیل این رشته در دسترس هستند.

پس از این کشورها، می توان به انگلیس، فرانسه، استرالیا، ژاپن، چین و سنگاپور هم اشاره کرد. در صورت ادامه تحصیل این رشته در خارج از کشور، امکان کار در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر نیز وجود دارد.

معمولاً این مراکز تحقیقاتی، ارتباط تنگاتنگی با شرکت‌های بزرگ تجهیزات پزشکی داشته و امکان جذب دانشجویان مستعد در این شرکت‌ها نیز وجود خواهد داشت.

صنعتی شریف

صنعتی امیرکبیر

تهران

علوم پزشکی تهران

شهید بهشتی

شاهد

اصفهان

سهند تبریز

دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات

دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی