Electrical Engineering2
19
شهریور

معرفی رشته کارشناسی مهندسی برق

یکی از محبوب ترین و پرطرفدار ترین رشته ی گروه ریاضی در میان داوطلبان، مهندسی برق است.که شیوه ی گزینش آن هم با کنکور و هم  بدون کنکور است.

نوع پذیرش این رشته بومی قطبی است.

شانس قبولی در دانشگاه های برتر حدود 100هزار نفر و در کلیه ی دانشگاه های کشور حدود 16 هزار نفر است.

 

همچنین می توانید بخوانید معرفی رشته هوانوردی

مهندسی برق یک رشته ی مهندسی است که به طراحی و بکارگیری تجهیزات، دستگاه ها و سیستم هایی از طریق برق، الکترونیک و الکترومغناطیس استفاده می کنند، میپردازد.

یکی از بهترین تعریف‌هایی که می‌توان از مهندسی برق داشت، محور اصلی فعالیت‌های آن یعنی، تبدیل یک سیگنال به سیگنال دیگر است.

البته این سیگنال ممکن است شکل موج ولتاژ یا شکل موج جریان و یا ترکیب دیجیتالی یک بخش از اطلاعات باشد. برای مثال وقتی ما با تلفن صحبت می‌کنیم، در مرحله اول به دستگاهی به نام میکروفون نیاز داریم که صحبت‌های ما را تبدیل به سیگنال‌های الکتریکی کند تا این سیگنال در خطوط تلفن منتقل گردد.

در طرف دیگر به دستگاهی نیاز داریم که سیگنال‌های رسیده را به سیگنال‌های صوتی تبدیل کند تا فرد مقابل بتواند صدای ما را بشنود و مکالمه تلفنی برقرار گردد

مدت تحصیل در رشته ی مهندسی برق در مقطع کاردانی 2 سال است که به دریافت مدرک فوق دیپلم منتهی می شود .

در دوره ی کارشناسی این دوره 4 سال زمان می برد و در هر ترم دانشجو می تواند14 تا 24 واحد درسی اخذ نماید.

گرایش‌های دوره کارشناسی رشته مهندسی برق عبارتند از:

  • گرایش الکترونیک
  • گرایش مخابرات
  • گرایش کنترل
  • گرایش قدرت

امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد.

فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی برق که مدرک خود را در یکی از چهار گرایش الکترونیک، مخابرات، قدرت و کنترل می‌گیرد، می‌تواند در یکی از این گرایش‌ها (اختیاری) یا رشته‌ای که برق زیر مجموعه‌ای برای آن تعریف شده، ادامه تحصیل نماید. این رشته به صورت: مهندسی برق- الکترونیک، برق- قدرت، برق- مخابرات (شامل گرایش‌های: میدان، سیستم، موج، رمز، مایکرونوری) برق- کنترل، مهندسی پزشکی (گرایش بیوالکتریک)، مهندسی هسته‌ای (دو گرایش مهندسی راکتور و مهندسی پرتو پزشکی، مهندسی کامپیوتر (معماری کامپیوتر، هوش مصنوعی و رباتیک) است.

دروس‌ مشترک‌ در‌ گرایش‌های‌ مختلف‌ مهندسی‌ برق‌:

ریاضی‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌، برنامه‌سازی‌ کامپیوتر، محاسبات‌ عددی‌، فیزیک‌، کارگاه‌ عمومی‌، کارگاه‌ برق‌، زبان‌ تخصصی‌، نقشه‌کشی‌ صنعتی‌، ریاضی‌ مهندسی‌، مدارهای‌ الکتریکی‌، اندازه‌گیری‌ الکتریکی‌، الکترومغناطیس‌، الکترونیک‌، ماشین‌های‌ الکتریکی‌، مدارهای‌ منطقی‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ سیستم‌ها، سیستم‌های‌ کنترل‌ خطی‌، بررسی‌ سیستم‌های‌ قدرت‌، مخابرات‌، پروژه‌ کارشناسی‌، کارآموزی‌.

مهندسی‌ برق‌ بر مفاهیم‌ فیزیکی‌ و اصول‌ ریاضیات‌ استوار است‌ و هرچه‌ دانشجویان‌ بهتر این‌ مفاهیم‌ را درک‌ کنند، می‌توانند مهندس‌ بهتری‌ باشند.

دانشجوی‌ برق‌ باید ذهنی‌ خلاق‌ و تحلیل‌گر داشته‌ باشد، همچنین‌ به‌ کار با وسایل‌ برقی‌ علاقه‌ داشته‌ باشد.

چون‌ گاهی‌ اوقات‌ دانشجویانی‌ وارد این‌ رشته‌ می‌شوند که‌ در ریاضی‌ و فیزیک‌ قوی‌ هستند اما در کارهای‌ عملی‌ ضعیف‌اند.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :

امروزه‌ با توسعه‌ صنایع‌ کوچک‌ و بزرگ‌ در کشور، فرصت‌های‌ شغلی‌ زیادی‌ برای‌ مهندسین‌ برق‌ فراهم‌ شده‌ است‌. اگر می‌بینیم‌ که‌ با این‌ وجود بعضی‌ از فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ بیکارند. به‌دلیل‌ این‌ است‌ که‌ این‌ افراد یا فقط‌ در تهران‌ دنبال‌ کار می‌گردند، یا در دوران‌ تحصیل‌ به‌ جای‌ یادگیری‌ عمیق‌ دروس‌ و کسب‌ توانایی‌های‌ لازم‌، تنها واحدهای‌ درسی‌ خود را گذرانده‌اند.

برای‌ مثال‌ کارشناسان‌ و متخصصان‌ انرژی‌ در کشور معتقدند که با توجه‌ به‌ نیاز فزاینده‌ به‌ انرژی‌ در جهان‌ کنونی‌ و همچنین‌ نرخ‌ رشد انرژی‌ الکتریکی‌ در کشور، سالانه‌ باید حدود ۱۵۰۰ مگاوات‌ به‌ ظرفیت‌ تولید کشور افزوده‌ شود بی‌شک‌ چنین‌ کاری‌ نیاز به‌ احداث‌ نیروگاه‌های‌ جدید و در نتیجه جذب‌ فارغ‌التحصیلان‌ متخصص‌ برق‌ و قدرت‌ دارد.

فرصت‌های‌ شغلی‌ یک‌ مهندس‌ کنترل‌ نیز بسیار گسترده‌ است‌ چون‌ در هر جا که‌ یک‌ مجموعه‌ عظیمی‌ از صنعت‌ مهندسی‌ مثل‌ کارخانه‌ سیمان‌، خودروسازی‌، ذوب‌ آهن‌ و … وجود داشته‌ باشد، حضور یک‌ مهندس‌ کنترل‌ ضروری‌ است‌.

در پایان باید دانست یک‌ مهندس‌ مخابرات‌ یا الکترونیک‌ می‌تواند جذب‌ وزارتخانه‌های‌ ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنایع‌، دفاع‌ و سازمان‌های‌ مختلف‌ خصوصی‌ و دولتی‌ شود.

دانشگاه برتر  بر اساس رتبه بندی آنها در این رشته :

 

1 . دانشگاه صنعتی شریف

 

2 . دانشگاه تهران

 

3 . دانشگاه صنعتی امیرکبیر

 

4 . دانشگاه علم و صنعت ایران

 

5 . دانشگاه صنعتی اصفهان

 

6 . دانشگاه شیراز

 

7 . دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی

 

8 . دانشگاه فردوسی مشهد