رشته کارشناسی حقوق
27
شهریور

معرفی رشته حقوق

رشته حقـوق یکی از پرطرفدار ترین و محبوب ترین رشته گروه آزمایشی انسانی است.  همواره و در طول تاریخ، علم حقوق به دنبال قضاوت و جستجوی عدالت بوده است و قدمت آن به اولین تمدن های بشری می رسد. مدرسه حقوق در سال 1298 در ایران زیر نظر وزارت عدلیه تاسیس شد و به آموزش حقوق می پرداخت. در سال 1313 شمسی با تاسیس دانشگاه تهران، مدرسه حقوق با مدرسه تجارت و مدرسه سیاسی تلفیق شد و دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی را به وجود آورد. مجددا در سال 1340 شمسی نام این دانشکده تغییر کرد و به دانشکده حقوق و علوم سیاسی تبدیل شد و تا به امروز تحت همین عنوان دانشجو می پذیرد. علاوه بر این به تدریج رشته حقوق در دانشگاه های مختلف کشور گسترش یافت و تدریس می شود.

نوع پذیرش در این رشته ناحیه ای می باشد

رشته های بومی ناحیه ای به رشته هایی گفته می شود که در اکثر استان ها وجود نداشته و تنها در چند استان تشکیل می شود. در این مرحله سازمان سنجش چند استان مجاور به هم را به عنوان یک ناحیه بومی در نظر می گیرد. مطابق این تقسیم بندی که در دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی نیز قرار دارد، کشور به 9 ناحیه تقسیم بندی شده است.

حقـوق قواعد و قوانینی است که دولت به منظور تعیین و تنظیم رفتارها و برقراری نظم در جامعه ایجاد و اعمال می‌نماید. این رشته ناظر بر تمام روابط اجتماعی مردمان یک سرزمین است علم حقوق، دانش تحلیل و سیر تحول قواعد حقوقی است. حقوق به موضوعاتی مثل مالکیت، قراردادها، مسئولیت های اشخاص، قواعد مربوط به ارث، وصیت، ولادت، اقامتگاه اشخاص، مسئولیت های ناشی از حوادث، و … می پردازد.

مدت تحصیل در کارشناسی حقوق 4 سال و معادل 8 ترم است.

اولین ویژگی دانشجویان حقوق علاقه است و انتخاب رشته آن باید براساس علاقه باشد؛ نه صرفا به دلیل اینکه رشته ی برتر علوم انسانی است.

فردی که وارد این رشته می شود باید قدرت استدلال بالایی و فن بیان قوی داشته باشد و همچنین دارای روحیه جستجوگری باشد تا بتواند در کارش موفق شود یکی دیگر از خصلت های کارشناسان حقوق داشتن صداقت و امانتداری نسبت به موکل خود است. علاوه بر این یکی دیگر از توانایی های لازم برای این رشته داشتن حافظه خوب و تسلط و آشنایی کامل در قوانین و امور حقوقی، دقت بالا، و جسارت است.

  • در مقطع کارشناسی دانشجویان حقوق به مطالعه مقدماتی علم حقوق می پردازند؛ چراکه این رشته بسیار گسترده است و دانشجویان می توانند در مقاطع بالاتر تحصیلی به صورت تخصصی وارد یکی از شاخه گرایش های رشته حقوق شوند.گرایش های رشته حقوق در کارشناسی ارشد عبارتند از:

    حقوق خصوصی، حقوق عمومی،حقوق جزاو جرم شناسی، حقوق بین الملل، حقوق بشر، حقوق هوایی،حقوق نفت و گاز، حقوق تجارت بین الملل حقوق اقتصادی، حقوق فناوری زیستی ، حقوق کیفری، حقوق اطفال، حقوق خانواده، حقوق مالکیت، حقوق محیط زیست عمومی، حقوق شرکت ها، حقوق تجارت الکترونیک، حقوق تجارت اقتصادی و…

    امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد.

دانشجویان رشته حقوق بعد از اتمام تحصیل میتوانند در آزمون های مختلفی شرکت کنند که اصلی ترین این آزمون ها وکالت ، قضاوت و سردفتری می باشد.

فارغ التحصیل این رشته می تواند در دادگستری مشغول به کار شود یا به عنوان مشاور حقوقی بانک شهرداری و یا شرکت ها مشغول به کار شود.

در صورت اخذ مدرک دکترای حقوق شخص می تواند در دانشگاه‌ها نیز همین رشته را تدریس کند.

با مدرک کارشناسی حقوق میتوان در شغل های زیر مشغول به کار شد:  بازپرسی، دادیاری، تحریر ادله، امور ورشکستگی و سرپرستی محجورین فنی و حقوقی ،ادارات اجرای احکام شامل موارد مدنی و کیفری، ادارات ثبت اسناد و املاک ،دفاتر اسناد رسمی به صورت سردفتر و دفتریار ،تنظیم قراردادهای اقتصادی و  بازرگانی و داخلی و خارجی و مشاوره حقوقی

در مورد درآمد رشته حقوق نمی توان با قطعیت گفت که یک حقوقدان به چه میزان درامدی دست خواهد یافت. درآمد یک حقوقدان بسته به میزان توانایی و تحصیلات و حوزه کاری متفاوت است. به عنوان مثال در حوزه وکالت، درامد یک وکیل، به میزان شهرت، شهر وکالت، سوابق و تخصص او بستگی دارد.

واحدهای درسی رشته حقوق در ایران با سایر کشورهای دنیا متفاوت است؛ به همین دلیل مهاجرت براساس اندوخته های خود از کلاس های درس حقوق با دشواری هایی همراه است، اما غیرممکن نیست. همچنین در بعضی رشته ها مثل حقوق بین الملل یا حقوق بشر امکان مهاجرت آسان تر است. در آمد رشته حقوق در بسیاری از کشورها بالاست اما لازمه کسب درآمد بالا داشتن مهارت ها و استعدادهای لازم برای رشته حقوق است. برای مثال میانگین حقوق وکلا در ایالات متحده آمریکا سالانه 166 میلیون یورو و در فرانسه 110 میلیون یورو بوده است. همچنین در کشورهای شرقی مثل سنگاپور میانگین درآمد سالیانه یک وکیل 78 میلیون یورو است که رقم قابل توجهی است.

دانشگاه تهران

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه امام صادق

دانشگاه فردوسی مشهد

دانشگاه شیراز