69ac41f7497a41ba85d72caf9698528e
21
بهمن

رشته های بومی و غیر بومی یعنی چی؟

هر سال بعد از اعلام شدن نتیجه های کنکور و نزدیک شدن به انتخاب رشته  یکی از موضوع هایی که از همان اول داوطلبان کنکور را با سوالاتی رو به رو میکند نحوه ی پذیرش در موسسات آموزش عالی است. طبق گفته ی سازمان سنجش در دفترچه راهنمای انتخاب رشته، شامل پذیرش بومی گزینی به صورت استانی، ناحیه ای، قطبی و همچنین پذیرش کشوری می شود.

بومی گزینی چیست؟

در این شیوه دانشگاه ها ملزم هستند حدود 20 درصد از ظرفیت کد رشته های خود را به داوطلبین آزاد ( غیر بومی ) اختصاص داده و مابقی ظرفیت را چیزی حدود 80 درصد را به داوطلبین بومی خود اختصاص بدهند.

نکته بومی گزینی: در انتخاب رشته برخلاف تصور عمومی که هرچه رشته ی از نظر کیفی پایین تر بزنید یا شهر دورتر را انتخاب کنید، زودتر قبول می شوید، اینطور نیست! بلکه برعکس شانس قبولی شما کمتر می شود .

رشته های استانی:

دانشگاه ها 80 درصد داوطلبان بومی استانی و 20 درصد داوطلبان غیر بومی (آزاد) را پذیرش میکنند.

مثلا شما اهل شهر رفسنجان استان کرمان هستید. در نتیجه شما در رشته هایی که پذیرش بومی گزینی استانی دارند، در دانشگاه های استان کرمان شانس بالایی برای قبولی دارید و در دانشگاه های استان های دیگر شانس قبولی کمتری دارید. چون دانشگاه استان کرمان بومی است و 20 درصد داوطلب آزاد دارد این در حالی است که دانشگاه های سایر استان ها همین وضعیت را به صورت عکس برای شما قائل می شوند.

رشته های ناحیه ای:

یکی از پر اهمیت ترین شیوه های پذیرش است چرا که اکثریت رشته های پر طرفدار  مثل: پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، حقوق و …از این روش پذیرش دارند.

پذیرش این روش هم مثل روش بومی گزینی است! یعنی همان 80 درصدی که مخصوص داوطلبان بومی است و 20 درصدی که مخصوص داوطلبان غیر بومی است اما با یک تفاوت مهم! آن هم گستره دانشگاه هایی است که شما را بومی خودشان حساب می کنند.

مثلا اگر در بومی گزینی استانی، شما به عنوان یک رفسنجانی فقط در قبال دانشگاه های استان کرمان بومی به حساب می آمدید. در بومی گزینی ناحیه ای علاوه بر استان کرمان، بومی استانی سیستان و بلوچستان هم به حساب خواهید آمد. یعنی همان قدر که شانس قبولی در دانشگاه های استان کرمان را دارید، در دانشگاه سیستان و بلوچستان هم شانس دارید چرا که این دو استان یک ناحیه را تشکیل می دهند.

رشته های قطبی:

این شیوه ی پذیرش هم مثل دو شیوه ی قبلی با نسبت 80 به 20 میل به جذب داوطلبان بومی را دارد. با این تفاوت که دایره استان های هم قطب از استانی و ناحیه ای بیشتر می شود.

بطور مثال شما به عنوان یک داوطلب اهل شهر همدان، در رشته هایی با شیوه ی گزینش بومی گزینی قطبی، علاوه بر دانشگاه های استان همدان، شانس قبولی بیشتری در دانشگاه های استان آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، اردبیل و کرمانشاه دارید. این ویژگی در مورد داوطلبان سایر قطب ها نیز صدق می کند.

رشته هایی مثل مهندسی برق ، دامپزشکی ، روانشناسی و … پذیرش بومی گزینی قطبی دارند.

رشته های کشوری:

شیوه ی گزینش در رشته هایی که کم طرفدارترن به این صورت است. در این روش بومی گزینی مطرح نیست. داوطلبان بر اساس نمره کسب کرده در آزمون سراسری گزینش خواهند شد.

نکته مهم اینکه حتما در زمان انتخاب رشته با نوع گزینش دانشگاه ها دقت کنید تا زحماتتان هدر نرود.