آماده مهندسی صنایع
07
مهر

معرفی رشته مهندسی صنایع

یکی دیگر از از رشته های مهم گروه ریاضی مهندسی صنایع است .

سال‌ها مدیران، مهندسان را فاقد بینش جامع مدیریت می‌دانستند و مهندسان، مدیران را فاقد تخصص فنی. رشته مهندسی صنایع، پلی بین مدیریت و مهندسی قرار شد و اختلاف دیرین این دو رشته را حل کرد.

شیوه ی گزینش این رشته هم با کنکور و بدون کنکور است و نوع پذیرش آن به صورت قطبی می باشد.

شانس قبولی در دانشگاه های برتر حود 300 نفر پذیرش و درکلیه دانشگاه های کشور حدود 2299 هزار نفر است.

برای این که بتوانیم سیستم ها را ارزیابی کنیم و کاربردشان را بدانیم لازم است که به علوم  ریاضی و فیزیک و اجتماعی به همراه تکنیک ها و فن های طراحی مهندسی مسلط باشیم. درواقع کار مهندسی صنایع مانند یک پل رابطه بین اهداف مدیریت و عملکرد عملیاتی سازمان ها را به هم متصل می کند.

مدت تحصیل مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی 4 سال یعنی 8 ترم به طول می انجامد و در هر  ترم دانشجو می تواند 14 تا 24 واحد درسی اخذ نماید.

امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد.

 

گرایش های مهندسی صنایع در مقطع ارشد

 

لجستیک و زنجیره تامین

مدیریت نوآوری و فناوری

بهینه‌سازی سیستم‌ها

سیستم‌های سلامت

کیفیت و بهره‌برداری

سیستم‌های اطلاعاتی

سیستم‌های کلان

مدیریت مهندسی

مدیریت پروژه

مهندسی مالی

آینده پژوهی

سیستم های مالی

 

گرایش‌ دکتری مهندسی صنایع

بهینه سازی سیستم ها

سیستم های سلامت

لجستیک و زنجیره تامین

سیستم های کلان

مهندسی مالی

مدیریت مهندسی

کیفیت و بهره وری

مدیریت پروژه

سیستم های اطلاعاتی

توانایی های مورد نیاز  برای مهندسی صنایع به دلیل نزدیک بودن این رشته با رشته ی مدیریت، فرد باید توانایی های مدیریتی، قدرت تحلیل و درک بالایی داشته باشد و باید از خلاقیت و نوآوری  نیز برخوردار باشد. در این رشته داشتن برخی توانمدی ها ضروری است که عبارت است از :توان حل مسئله، ذهن پویا، توان علمی در ریاضی و آمار، کار تیمی و تحمل فشار کار

در کشور ما، بازارکار خوبی برای مهندسان صنایع وجود دارد چرا که هر سازمان، شرکت یا مؤسسه صنعتی، تجاری و خدماتی در کار خود به مهندس صنایع نیاز دارند.

البته به شرطی که فرد دارای تخصص، دانش، مهارت و تجربه کافی و خوبی در این زمینه باشد.

آینده شغلی این رشته  به این گونه است که  حوزه ی کاری در این رشته بسیار گسترده است . در همه ی مراکز، کارخانجات صنعتی، تولیدی و خدماتی برای مهندسان صنایع وجود دارد. در حرفه هایی مانند بانکداری، خدمات مشاوره ای ، صنعت بیمه، شرکت های هواپیمایی ، کشتیرانی، بیمارستانها، کارخانجات کشت و صنعت ، خدمات شهری، استادیوم های ورزشی، و خیلی از جاهایی که لازم به برنامه ریزی، هدایت ، مدیریت و ارتقا داشته باشند  باید حضور داشته باشند.

در سال 1401 حداقل حقوق برای مهندسان صنایع 6 ملیون تومان می باشد.

از مهم‌ترین زمینه‌های کاری که مهندسان صنایع با آن درگیرند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

مدیریت تولید

مهندسان تولید در رقابت‌های جهانی در راستای کسب مزیت‌هایی، از مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و اقتصاد همراه با مهندسی صنایع بهره می گیرند تا مسائل طراحی، توسعه و اجرای عملیات سیستم‌های تولیدی پیشرفته را به طور مؤثر حل کنند.

سیستم‌های تولیدی

این گرایش کاری بر روی طراحی وکنترل تولید، توزیع وسیستم‌های خدماتی تاکید دارد و شامل طراحی کارخانه، طراحی حمل ونقل، برنامه ریزی تولید و کنترل موجودی است.

مهندسی مالی

مهندسی مالی برای افرادی که تمایل به کارهایی نظیر مدیریت مالی، بانکداری و امور مشاوه‌ای مالی دارند در نظر گرفته شده است. آموزش در این زمینه نیز شامل فرایندهای احتمالی بهینه سازی، بازارهای مالی و کاربرد آن‌ها و محاسبات است.

مهندسی کیفیت

گرایش مهندسی کیفیت در مهندسی صنایع تلاش درجهت تربیت افرادی دارد که بتوانند با مفاهیم و ابزارهای فنی و مدیریتی، سیستم‌های کیفیت را اجرا و هدایت کنند. آموزش در این زمینه به بهبود کیفیت استراتژی‌های کیفیت سازمانی و روش‌های آماری می‌پردازد.

مدیریت مهندسی

در چند دهه اخیر این زمینه پیشرفت زیادی صورت گرفته است. دلیل این پیشرفت را در سه سطح ملی، صنعت  و فردی می توان دید.

مهندسی سیستم‌های اطلاعاتی

علاقه مندان به این گرایش مایل به یادگیری مهارت‌های مهندسی و مدیریتی با تاکید بر سیستم‌های اطلاعاتی و محاسباتی هستند. این افراد با مهارت‌های همچون برنامه‌نویسی کامپیوتر ومهارت‌های مربوط به سیستم‌های اطلاعاتی و آشنایی با نرم افزارهای متفاوت، قادرند سیستم‌های اطلاعاتی را برای کنترل زنجیره عرضه تولید و تجارت طراحی کنند.

مدیریت پروژه (کنترل پروژه)

در واقع کنترل اجزای دقیق و کامل برنامه تدوین شده است در جهت حفظ مسیر پروژه برای دستیابی به یک تعادل اقتصادی موجه بین سه عامل هزینه، زمان و کیفیت برای اجرای پروژه است.

  1. دانشگاه صنعتی شریف
  2. دانشگاه صنعتی امیر کبیر
  3. دانشگاه تربیت مدرس
  4. دانشگاه خوارزمی تهران
  5. دانشگاه صنعتی مالک اشتر (محل تحصیل شاهین‌شهر اصفهان)
  6. دانشگاه تهران
  7. دانشگاه صنعتی خواجه نصرالدین طوسی
  8. دانشگاه علم و صنعت ایران