میزان مناسب ساعت مطالعه
15
آبان

ساعت مطالعه مناسب برای کنکوریا

این سوال برای اکثر بچه های کنکوری پیش آمده و معمولاً وقتی با رتبه های برتر صحبت میکنید از آنها میپرسید که: “روزی چند ساعت درس خوندی؟”

مقدار مناسب ساعت مطالعه

در واقع میزان ساعت مطالعه را نمیتوان از کسی الگو برداری کرد. هرکس باید با توجه به نیاز خود و شرایط مختلف و برنامه ریزی شخصی و اهداف کوتاه مدت و نهایی خودش، میزان ساعت درس مطالعه اش را مشخص کند.

برنامه ریزی صحیح

برنامه ریزی و هدف گذاری کنید

همیشه انجام موفق کارها نیاز به برنامه ریزی و هدف گذاری دارد و تا زمانی که این کار انجام نشود ساعت های زیادی هدر می رود. داشتن برنامه یعنی کار و هدف شما ارزشمند است، پس در ابتدای کار برای تعیین ساعت مطالعه باید تمام کارهای روزانه و هفتگی خودتان را یادداشت کنید. همانطور که می دانید در سال کنکور وقت شما بیش از پیش ارزش دارد. پس همه ی کارهای غیرضروری و وقت گیر را خط بزنید و حالا شروع به تقسیم درس ها در زمان مشخص کنید، البته این کار برای دانش آموزان و فارغ التحصیلان پشت کنکوری کمی متفاوت است.

نکته مهم: هر تعداد ساعتی که برای درس ها در نظر می گیرید حتما حجم و تعداد صفحات را هم تعیین کنید. این یعنی چه؟ مثلا شما می خواهید 2 ساعت درس زیست را مطالعه کنید قبلش بنویسید که قرار است 10 صفحه از کدام فصلش را مطالعه کنید. 

در شروع راه شاید برای شما سخت باشد که حجم مطالب را حدس بزنید و بتوانید در مدت زمان مشخص به هدف گذاری تعیین شده برسید. اما به مرور زمان بهتر  این کار را انجام می دهید و حتی میتوانید حجم مطالب هم افزایش دهید.

6 روز برنامه بریزید و7 روز مطالعه کنید

در طول روز ممکن است یک سری کارهای پیش بینی نشده برای شما اتفاق بیفتد.

 این مسئله تعداد ساعت مطالعه شما را تحت تاثیر قرار می دهد. پس در طول هفته یک روز کامل یا بخشی از آن را برای تایم جبرانی اختصاص دهید یا چند تایم دو الی سه ساعت را به عنوان تایم های جبرانی در طول هفته پخش کنید.

پیشرفت پلکانی

 

پیشرفت پلکانی داشته باشید

افزایش ساعت مطالعه باید تدریجی و اصولی باشد نه بر اساس تصمیمات لحظه ای!!

مثلا اگر روزانه 8 ساعت درس می خوانید برای هفته بعدی تصمیم بگیرید که نیم ساعت بهش اضافه کنید. همین پیوستگی و پیشرفت گام به گام خیلی کارآمدتر از افزایش های جهشی و بی منطق می باشد.

اگر یک نگاهی به مصاحبه های رتبه های برتر بیاندازید متوجه می شوید که حتی آن ها هم در ابتدای کار ساعت مطالعه زیادی نداشتند و به صورت تدریجی ساعت مطالعه خود را افزایش داده اند.

مثلا داوطلبی کل ساعت مطالعه اش در روز به 4 ساعت نمی رسد به صورت ناگهانی تصمیم می گیرد 12 ساعت مطالعه داشته باشد! خب مشخص که عملی نمیشود. اگر هم عملی شود پس از مدتی خستگی جسمی و روحی به داوطلب غالب می شود. همچنین علاوه بر کاهش اعتماد به نفس و انگیزه باعث دلسردی و ناامیدی هم خواهد شد.

خیلی از شما سوال میکنید که «مثلا من روزی 10 ساعت درس میخوندم و دوستم روزی 8 ساعت پس چرا رتبه ی اون بهتر از من شده مگه من بیشتر از اون تلاش نکردم ؟!»

این دقیقا همان چیزی است که باعث وجه تمایز رتبه های برتر از سایر داوطلبان خواهد شد. درسته که داشتن ساعت مطالعه بالا از ضروریات موفق شدن در کنکور، اما مطالعه شما باید با تمرکز و اصولی باشد تا نتیجه خوبی کسب کنید.

ما اصلا این توقع را نداریم که شما صددرصد بی نقص باشید. اما مثلا 5 ساعت کتاب و جزوه جلو شما باز باشد و سطحی و از روی اجبار بخوانید چه فایده ای خواهد داشت؟

دو داوطلب را در نظر بگیرید؛ داوطلب اول 8 ساعت با کیفیت 80 درصد درس می خواند و داوطلب دوم 12 ساعت با کیفیت 50 درصد. درنتیجه داوطلب اول بازدهی 6.4 داره و داوطلب دوم بازدهی 6 ساعت. داوطلب دوم در آینده نباید انتظار بهتری از خودش نسبت به فرد اول داشته باشد.

پس الان دیگر متوجه می شوید که چرا افراد موفق در کنکور با ساعت مطالعه کم تر از شما نتیجه ی بهتری کسب کردن چون از زمانی  که برای درس صرف کردند نهایت استفاده را بردند.

 دفتر برنامه ریزی چه کمکی می کند؟

برای اینکه میزان کمیت و کیفیت مطالعه خود را به طور دقیق بررسی کنید دفتر برنامه ریزی را فراموش نکنید. تمام ساعت مطالعه به همراه تعداد تست هر درس را حتما یادداشت کنید. با توجه به این داده ها سعی کنید که هم تعداد ساعت و هم تعداد تست را به طور تدریجی و پیوسته افزایش دهید.

برای مثال 2 ساعت زیست خواندید و طی این زمان 40 تا تست زدید. وقتی به تسلط کافی رسیدید سعی کنید که در همین زمان تعداد تست را به 45 برسانید.

اما اگر آمار دقیقی از عملکرد خود نداشته باشید دچار سردرگمی خواهید شد و کیفیت مطالعه شما هم کاهش پیدا میکند.

کارنامه آزمون های آزمایشی هم معیار خوبی برای سنجش کیفیت و کمیت مطالعه ی شماست.

برای جلوگیری از خستگی ذهنی که به دنبال داشتن ساعت مطالعه بالا ایجاد می شود تنوع درسی را زیاد کنید. در طول روز تنها یک درس را مطالعه نکنید چون بازده ای شما تا انتهای روز کاهش پیدا میکند.

میزان خواب شما باید به اندازه ی کافی باشد و اگر ساعت مطالعه بالایی در طول روز دارید باز هم دلیلی بر بیدار ماندن تا پاسی از شب نیست. به جای آن بهتر است صبح ها زودتر شروع کنید. بهم ریختن ساعات فیزیولوژیک بدن اثرات مخربی بر مغز  می گذارد و کیفیت مطالعه شما را کاهش میدهد.

بنابراین وقت با ارزشی که برای مطالعه می گذارید را صرف مسائل حاشیه ای نکنید. تمام عوامل مزاحم مانند گوشی، تلویزیون، استرس، افکار منفی و محیط شلوغ رو بذارید کنار و پرانگیزه به کار خود ادامه دهید.

✔ این را بدانید که موفقیت از شما دور نیست.