اهمیت تست زدن
03
آذر

چقدر باید تست بزنم ؟

برای کسب نتیجه خوب در کنکور صرفا مطالعه دروس کمک کننده نخواهد بود. شما باید از همان ابتدا زمانی را برای تست زدن در نظر بگیرید؛ داوطلبانی که ساعت مطالعه بالایی داشتند اما تعداد تست آن ها محدود بوده در نهایت در کنکور نتیجه خوبی کسب نکردن. در حالی که تست زدن مداوم و اصولی باعث افزایش کیفیت و ساعت مطالعه و منجر به کسب نتیجه خوب در کنکور می شود.

ابتدا یاد گیری و بعد تسـت زنی:

اول یادگیری بعد تست

مرحله اول یادگیری است هیچگاه قبل از یادگیری مبحثی سراغ تست زنی نروید. ابتدا با مطالعه روزنامه وار شروع کنید و سپس همان مطلب درسی را به صورت دقیق و جزئی مطالعه کنید . در مرحله بعد همه این مطالب را مرور کنید حالا نوبت زدن تست آموزشی می باشد. در این مرحله زمان چندان اهمیت ندارد و هدف آموزش و یادگیری عمیق مطالب می باشد. نگران تعداد پاسخ های غلط نباشید بیشتر سعی کنید دید طراح را پیدا کنید. این مسئله به شما کمک می کند تا مطالعه مجدد شما دقیق تر و با کیفیت تر باشد. بهتر است در این قسمت خلاصه نویسی و حاشیه نویسی مطالب مهم را انجام دهید این کار برای مرور مجدد شما در ماه های پایانی بسیار کمک کننده خواهد بود .

انجام تسـت های زمان دار:

تست زماندار

شما داوطلب کنکوری باید به این نکته توجه داشته باشید که آزمون دادن یک مهارت است  و کسب این مهارت تنها با تمرینات مستمر و منظم به دست می آید تا در شرایط استرس زا کنکور بتوان از این مهارت قدرتمند بهره گرفت. لذا توصیه می کنیم حتما روش های تست زنی تست های زماندار را در خانه تمرین کنید.

یک مسئله که جا دارد در اینجا به آن اشاره شود این است که لازم نیست شما همه درس هارا صد بزنید. در آزمون کنکور ممکن است با بخشی رو به رو شوید که شاید خیلی زیاد تمرین کرده اید و حتی در آزمون های آزمایشی آن بخش  را به درستی حل نموده اید. اما ناگهان در آزمون سراسری مسئله برای شما قفل می شود. شما نباید زمان زیادی صرف کنید تا این سوال را حل کنید بهتر است از آن سوال عبور کنید و با آن زمان باقی مانده 3 الی 4 تست بیشتر بزنید.

فواید تسـت زنی زماندار:

تست زنی  زماندار در خانه جهت کسب آمادگی بیشتر در آزمون ها دو مزیت و فایده خیلی موثر دارد:

– افزایش سرعت زنی

هر چه تمرین تست زنی زماندار شما بیشتر باشد. باعث می شود براساس زمان در نظر گرفته برای هر تست، به حل آن اقدام کنید.

– افزایش دقت

با تنظیم وقت برای تست ها باید سعی کنید علاوه بر افزایش سرعت، افزایش دقت نیز داشته باشید. برخی داوطلبان در پاسخگویی به تست ها سرعت زیادی دارند و همیشه می گویند که وقت اضافه هم می آورم! این داوطلبان به دلیل عدم تنظیم وقتشان در پاسخگویی به تست ها بی دقتی های زیادی دارند و لذا از کسب درصدهایی که انتظارش را داشتند باز می مانند.

دروس و تسـت زنی

اگر هر روز دروسی که در سه روز قبل مطالعه کردید را تست بزنید خیلی موثرتر است. از طرفی چون کنکور آزمونی جامع از چند درس است لذا سعی شود حداقل سه درس را با هم تست بزنید تا علاوه بر کنترل زمان خود در چند درس، تمرین انتقال و پرش ذهنی از یک درس به درس دیگر نیز برایتان فراهم شود و در این مهارت به تسلط برسید.

مدت زمان تست زنی

دقت کنید با توجه به اینکه در جلسه آزمون و کنکور علاوه بر زمان، اضطراب داشتن از امتحان هم روی پاسخگویی و نتیجه گیری از آزمون تاثیر دارد ، در نتیجه بهتر است زمان تست زنی در خانه را از زمان استاندارد کمتر در نظر بگیرید تا به کنکور واقعی شباهت بیشتری پیدا کند.

نکته: وقتی که در حال آموزش درس یا مبحثی هستید از روش تست زنی زماندار استفاده نکنید. بلکه برای بررسی دروسی که به تسلط کافی در آنها رسیدید از این روش استفاده کنید.

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که برای هر درس چه تعداد تست بزنیم؟

باید با توجه به اهمیت هر درس و میزان نقاط ضعف و قوتتان برای هر درس تست بزنید.

استفاده بهینه از زمان های مرده :

شما روزانه زمان های مرده ی زیادی دارید، حتی اگر فارغ التحصیل باشید و در خانه مطالعه می کنید باز هم اوقات مرده ی و تلف شده زیادی دارید. این زمان ها را دریابید  و از آن ها برای مرور برگه های خلاصه نویسی، لغات، تاریخ ادبیات و هر مبحث کوتاهی که می دانید با یک مرور  یا نگاه کلی، به یاد می آورید نکات را مرور کنید، موفقیت در کنکور در همین استفاده از زمان های کوتاه برای یادگیری شروع می شود.

اگر برنامه مناسبی داشته باشید و زمان خود را مدیریت کنید، در مدت زمان کوتاه هم می توانید موفق شوید.