03
آبان

کدوم آزمون آزمایشی رو انتخاب کنم؟

انتخاب بهترین آزمون آزمایشی یکی از دغدغه های اصلی داوطلبان کنکور و والدین آنهاست.

اما قبل از اینکه بخواهیم راجع به آزمون های مختلف صحبت کنیم بهتر است توضیح کوتاهی درباره اهمیت این آزمون ها داشته باشیم. فلسفه ی شرکت در آزمون یا دلیل اصلی آزمون دادن چیه و چرا باید در آزمون شرکت کنیم؟

هدف ما از آزمون دادن محک زدن خودمان می باشد که آیا مطالبی که مطالعه کردیم درست یاد گرفته ایم یا نه و نقاط ضعف خود را پیدا کنیم. فایده دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که مداومت در این آزمون ها باعث می شود که شرایط کنکور برای شما بارها و بارها تکرار شود و باعث عادی سازی این آزمون می شود، همانطور که می دانید استرس، اثرات مخربی دارد بسیار دیده شده داوطلبانی که به مطالب تسلط کافی داشتند اما به خاطر استرس شدید آزمون نتوانستند دانش خود را در برگه آزمون پیاده کنند.

حالا یک توضیح راجع به هر آزمون می دهیم تا با آنها بیشتر آشنا شوید:

می خواهیم با آزمون قلم چی شروع کنیم قطعا همه شما با این نام آشنا هستید بنیاد علمی آموزشی قلمچی در حوزه فرهنگی و آموزش می باشد و کار خود را از دهه هفتاد شروع کرده است .

kanoon

ویژگی آزمون قلم چی

جامعه آماری

در بین آزمون های آزمایشی مختلف، آزمون های قلم چی بیشترین جامعه آماری را دارند که بیشتر به دلیل قدیمی تر بودن موسسه است. جامعه آماری بالای کانون به شما این امکان را می دهد که خودتان را در میان رقبای بیشتری (چه قوی و چه ضعیف)  بسنجید؛ اما این نکته را فراموش نکنید که داشتن جامعه آماری بالا نباید تنها دلیل شما برای انتخاب یک آزمون آزمایشی باشد.

برنامه آزمون ها

آزمون های قلم چی در فاصله دو هفته ای در روزهای جمعه به صورت هماهنگ در کل کشور برگزار می شود. این فاصله دو هفته ای جنبه آموزشی و یادگیری را در روند مطالعاتی شما افزایش می دهد که از ویژگی های خوب این برنامه است. معیار خیلی از کنکوری ها برای شرکت در یک آزمون آزمایشی برنامه راهبردی است. برنامه قلم چی با توجه به فاصله دو هفته ای آن بیشتر مورد توجه بوده و حتی افرادی که در آزمون آزمایشی سایر موسسات شرکت می کنند به بهتر بودن برنامه آزمون های قلم چی تاکید دارند.

کارنامه

کارنامه های آزمون های قلم چی بعدازظهر آزمون بر روی سایت قرار می گیرد. نمودار پیشرفت تحصیلی، تعادل مطالعاتی و هم چنین مشاهده تراز و درصد خام برای هر یک از دروس در سایت کانون امکان پذیر است.

نکات منفی

هزینه آزمون های کانون نسبت به سایر موسسات رقم بالاتری است که باعث نارضایتی خیلی از داوطلبان می شود.

همراه با آزمون خرید کتاب های خود کانون را به دانش آموزان تحمیل می کنند، که ممکن است این کتاب ها مورد نیاز همه دانش آموزان نباشد.

ضریب سختی سوالات کانون بالاست که این موضوع باعث ناامیدی بسیاری از دانش آموزان می شود.

آزمون‌ آزمایشی گزینه دو

گزینه دو هم چند سالی است شمار زیادی از کنکوری ها را به سمت خود جذب کرده در ادامه به بررسی این آزمون آزمایشی نسبتا پرطرفدار میپردازیم.

دو 

ویژگی  آزمون گزینه دو

گزینه دو از همان ابتدای برگزاری آزمون های آزمایشی خود با شعار تطابق سوالات آزمون ها با سوالات کنکورهای سراسری وارد رقابت با سایر موسسات شد و در عمل هم سوالات این آزمون ها دارای شباهت های زیادی با سوالات کنکور هستند. این شباهت هر ساله با جدید شدن سوالات کنکور ادامه دارد تطابق زیاد سوالات گزینه دو با سوالات کنکورهای سراسری اخیر در سایت این موسسه موجود است. در کل سوالات با کیفیت و استانداردی در آزمون های گزینه دو طرح می شود.

جامعه آماری

جامعه آماری گزینه دو با توجه به ویژگی های ممتاز این موسسه هر ساله رو به افزایش است اما به طور کلی این جامعه آماری در مقابل قلم چی کم تر بوده .

گزینه دو برای رفع این مشکل ویژگی مقایسه شدن درصد های خام هر داوطلب در جامعه آماری کنکور سال گذشته به آزمون های خود اضافه کرده است. به عنوان مثال داوطلبی که در آزمون های آزمایشی گزینه دو برای کنکور 1401 شرکت می کند در هر آزمون درصد های او در جامعه آماری کنکور سال 1400 مورد مقایسه قرار می گیرد و رتبه و رشته دانشگاه هایی که سایر افراد سال قبل با درصد های او کسب کردند را مشاهده خواهد کرد.

برنامه آزمون ها

آزمون های گزینه دو هر سه هفته یکبار برگزار می شود برنامه آزمون های گزینه دو نیز مانند برنامه سایر آزمون های آزمایشی به شکلی تنظیم شده است که کل دروس در طول مدت یک سال مطالعه و مرور می شود. در تابستان به درس های پایه اهمیت بیشتری داده شده و از مهر به بعد به درس های سال دوازدهم بیشتر پرداخته می شود.

کارنامه

بعد از برگزاری آزمون ها در همان روز مجموعه ای از کارنامه های مختلف در اختیار شرکت کننده ها قرار می گیرد. هشت کارنامه ای که توسط موسسه گزینه دو در اختیار کنکوری ها قرار می گیرد به شرح زیر است :

  • کارنامه اصلی: در این کارنامه اوضاع درصد های خام خود را درس های مختلف مشاهده می کنید و می توانید تراز و درصد های خام را نسبت به میانگین کل و هم چنین داوطلبان برتر مقایسه کنید .
  • کارنامه زیر درس: در این کارنامه نسبت به سطح علمی خود در بخش های مختلف یک فصل از یک درس اطلاعات کامل به دست می آورید.
  • کارنامه تخمین رتبه در آزمون سراسری: به بیان ساده در این کارنامه به شما گفته می شود که شما با این درصدها در کنکور سال قبل چه نتیجه ای کسب می کردید.
  • کارنامه تعیین سطح تحصیلی
  • کارنامه تحلیل آزمون
  • کارنامه روند تحصیلی
  • کارنامه مشاوره آموزش
  • کارنامه رشته قبولی

موسسه گزینه دو از نظر بررسی سطح علمی شما در زمینه های مختلف و ارائه کارنامه ای بی نظیر که می تواند بسیار کاربردی باشد، دقیق و حساب شده کار کرده و این اجازه را به شما می دهد که وضعیت تحصیلی خود را در طول سال به دقت زیر نظر داشته باشید.

نکات منفی

از نکات منفی آزمون های گزینه دو باید به برنامه ریزی این موسسه برای برگزاری آزمون ها اشاره کرد. به این علت که در تابستان توجه ویژه ای به درس های پایه دوم و سوم دارد و در طول سال تحصیلی و با شروع شدن مهر ماه بیشتر تمرکز خود را بر روی درس های سال دوازدهم می گذارد.

از نکات منفی دیگر در برنامه آزمون های گزینه دو نداشتن انعطاف پذیری برنامه است. به این شکل که اگر داوطلبی از بودجه بندی یک آزمون به دلایل مختلف عقب بماند به سختی می تواند فرصتی برای جبران آن پیدا کند (خصوصا برای درس های پایه)

جامعه آماری نه چندان زیاد این موسسه نسبت به قلم چی که البته می تواند به قدمت این دو موسسه نیز برگردد، از عواملی است که می تواند طرفداران این آزمون را کم کند گرچه فاکتور های مهم تری نسبت به جامعه آماری برای انتخاب یک آزمون آزمایشی وجود دارد.

آزمون آزمایشی گاج

آزمون های گاج قدمت کمتری نسبت به باقی آزمون ها دارد اما با توجه به تازه تاسیس بودن خدمات به نسبت خوبی ارائه می دهد.

ویژگی‌ آزمون گاج

سطح سوالات

در سوالات آزمون های گاج ایده هایی نو به کار رفته است و تا حدودی توانسته سوالات استاندارد و هم سطح کنکور طراحی کند.

جامعه آماری

موسسه گاج به دلیل نوپا بودن در زمینه برگزاری آزمون‌ آزمایشی جامعه آماری خوبی ندارد و شاید جزو پایین ترین موسسات از نظر داشتن مخاطب برای آزمون های خود باشد. همین موضوع باعث می شود کسانی که تمایل دارند در یک جامعه آماری خوب مورد سنجش قرار بگیرند تمایل کمتری برای شرکت در آزمون های گاج نشان دهند.

برنامه آزمون ها

آزمون‌ آزمایشی گاج هم مانند قلم چی در فواصل دو هفته ای و در روز جمعه برگزار می شود. از نظر میزان دوره مباحث مختلف و داشتن انعطاف پذیری برای داوطلب هایی که به دلایل مختلف از بودجه بندی یکی یا دو آزمون عقب می افتند دچار مشکل است و آن طور که انتظار می رفت گاج استراتژی مناسبی برای برنامه آزمون های خود تعیین نکرده است.

کارنامه

ای موسسه کارنامه تحلیلی خوبی دارد که شامل کارنامه های شخصی و جمع بندی است.

کارنامه شخصی شامل: نمره خام دروس، نمره میانگین کل داوطلبان، نمره میانگین نفرات برتر، نمره تراز هر درس،‌ در مدرسه و شهر و سهمیه و استان و کشور، تعداد شرکت کننده ها در شهر، نمودار وضعیت داوطلب نسبت به وضعیت مطلوب در هر درس، رتبه داوطلب بدون نمره منفی، نمره و رتبه در زیر گروه ها

کارنامه جمع بندی این کارنامه هر نیم سال یکبار در اختیار شما قرار می گیرد و حاوی این اطلاعات است: نمودار پیشرفت در هر درس، میانگین نمره تراز هر درس، نمایش فاصله داوطلب برای رسیدن به رشته دلخواه، نمودار پیشرفت کلی دروس اختصاصی داوطلب، نمایش اشکالات در مباحث، نمایش تاخیر و غیبت ها

و نکته مثبتی که در رابطه با آزمون های گاج وجود دارد هزینه مناسب آن می باشد .

نکات منفی

در صورت عقب ماندن از آزمون، برنامه جبرانی خاصی در نظر گرفته نشده و برنامه این آزمون بازه مرور زیادی ندارد.

نداشتن جامعه آماری خوب باعث شده از ضعیف ترین موسسات از نظر داشتن جامعه آماری باشد.

آزمون‌ آزمایشی سنجش

ویژگی آزمون سنجش

شاید شما هم فکر کنید که سوالات آزمون آزمایشی سنجش به وسیله طراحان کنکور سراسری طرح می شود و با بررسی آنها می شود با سبک سوالات کنکور هر سال آشنا شد، اما در اشتباه هستید! اصلا چنین چیزی وجود ندارد! سیستم آزمون‌ آزمایشی سنجش تحت نظر تعاونی سازمان سنجش هست؛ بنابراین این مورد که با بررسی آزمون های سنجش به راحتی از پس کنکور بر می آیید را فراموش کنید. به طور کلی سطح سوالات سنجش نرمال است. نه می توان از آنها به عنوان سوالات سخت (با ایده های جدید) یاد کرد و نه سوالاتی که فاقد ارزش هستند (سطح سوالات به گونه ای نیست که به خاطر آن ریسک کنید و در طول سال شرکت کنید)

جامعه آماری

آزمون‌ آزمایشی سنجش در ۱۱ مرحله برگزار می شود (۷ مرحله در طول سال و ۴ مرحله آزمون جامع در انتهای سال)

جامعه آماری آزمون های مرحله ای در طول سال به علت اینکه اکثر داوطلبان با آزمون های دیگر پیش می روند خوب نیست، ولی آزمون های جامع سنجش با حداکثری بودن شرکت کننده هر ساله برگزار می شود. اکثر داوطلبان حتی آنهایی که در طول سال در آزمون های سایر موسسات شرکت می کردند نیز آزمون های جامع سنجش را به خاطر جامعه آماری عالی آن از دست نمی دهند (شرکت در این آزمون ها به همه توصیه می شود)

برنامه آزمون ها

این آزمون ها برخلاف آزمون های سایر موسسات در فواصل زمانی منظم برگزار نمی شود. به همین علت کنکوری هایی که قصد دارند در طول سال تحصیلی با برنامه ای منظم مطالعه کنند بهتر است به هیچ عنوان به سراغ این آزمون ها نروند. شرکت در آزمون های مرحله ای سنجش برای داوطلب هایی که فارغ التحصیل هستند و قدرت برنامه ریزی شخصی آنها بالا است بد نیست.

کارنامه

شاید تنها موسسه ای که در روز برگزاری آزمون کارنامه ای را برای داوطلبان صادر نمی کند همین آزمون های سنجش باشد. این موسسه از نظر خدمات بعد از آزمون بسیار ضعیف ظاهر شده است.

نکات منفی

نداشتن برنامه ریزی اصولی و کاربردی و هماهنگ با برنامه مدارس، نداشتن نظم در زمان برگزاری آزمون ها (آزمون های این موسسه در فواصل زمانی نامعین و نامرتب از ۲ هفته تا ۵ هفته برگزار می شود)

عدم ارائه خدمات پس از آزمون آزمایشی برای ارزشیابی بهتر داوطلبان برای ادامه مسیر مطالعاتی خود از نکات منفی آزمون های این موسسه است.