stressed millennial guy studying before college exams distressed student meeting deadline doing assignment preparing test home with books flat illustration 74855 20731
12
آذر

چطوری مطالعه با بازدهی بیشتر داشته باشم ؟

تو سال کنکور کیفیت و کمیت با هم رابطه مستقیمی دارن برای مثال این جمله که:«من در روز تنها 2 ساعت مطالعه مفید و با کیفیت دارم» درست نیست چون این کافی نیست.

این نکته بسیار مهمه که  شما داوطلب کنکوری عزیز اول باید میزان قابل قبولی از ساعت مطالعه را در برنامه خود آورده باشی و بعد برای افزایش کیفیت مطالعه  اقدام کنی در غیر این صورت برای ساعت مطالعه کم، واژه کیفیت معنایی نخواهد داشت.

مطالعه شما باید دارای تراکم باشه

تراکم در مطالعه به چه معناست؟

فرض کنید که فردی در روز 6 ساعت درس خوانده و با کورنومتر این عدد را ثبت کرده است. حالا از این فرد سوال می شود که میزان درگیری او با درس چه قدر بوده و درس خواندن را از چه ساعتی آغاز و در چه ساعتی به تمام کرده است؟ جواب این است: از 8 صبح تا 10 شب!

یعنی به ازای 14 ساعت درگیری با کتاب فقط 6 ساعت مطالعه مفید داشته و این یعنی عدم تراکم در مطالعه که بسیار آسیب زا است.

در حالی که اگر همین شخص به ازای 6 ساعت مطالعه فرضا 7 ساعت درگیری با کتاب داشته باشد عالی است و موفق شده متراکم خوانی داشته باشد.

برای این کار شما احتیاج دارید که به صورت جدی مطالعه کنید و در تایم مطالعه در نظر گرفته شده به کارهای حاشیه ای و مختلف نپردازید و تمرکز اصلی شما بر روی کتاب درسی باشد .

نکته قابل توجه دیگر برای افزایش کیفیت مطالعه میزان تست و تمرین و تسلط بر روی آن ها می باشد .

دستاورد کیفیت مطالعه و ساعت مطالعه بالا باید به این نقطه ختم شود که ما تعداد تست و تمرین را زیاد کرده و روی تست ها به تسلط کافی برسیم.

برای مطالعه بار اول نیاز نیست به تسلط کامل برسیم و می توانیم این تسلط را با لحاظ کردن تست آموزشی در برنامه روزانه به دست آوریم.

به این معنا که از مباحث قبلی حل تست و تمرین انجام داده و سعی کنیم مطالبی که فرضا در هفته گذشته خوانده ایم نه تنها فراموش نکنیم بلکه به تسلط روی آنها دست یابیم.

تعداد تست و تمرین زیاد، تکرار تست های علامت دار (تکرار تست هایی که قبلا زده ایم و مجدد از آنها حل تست انجام می دهیم) اهمیت بسیار بسیار بالایی دارد.

خلاصه نویسی و استفاده از فلش کارت در دروس مختلف را می توان یکی از راهکارهای اساسی برای افزایش کیفیت مطالعه دانست.

به این ترتیب می توانید بهترین استفاده را از دد تایم  در تاکسی یا اتوبوس ببرید.

یکی دیگر از مواردی که بازدهی شما را در درس خواندن بالا می برد داشتن آرامش و استراحت کافی است. شما باید 8 ساعت خواب خوب داشته باشید .

بعضی از داوطلبان گرامی عادت دارند به صورت خوابیده مطالعه می کنند ولی بهترین مکان برای مطالعه پشت میزهای استاندارد می باشد ممکن است در روزهای اول نشستن ساعات طولانی بر روی صندلی برایتان خوشایند نباشد اما به مرور خود را عادت می دهید و بازدهی و کیفیت مطالعه شما افزایش پیدا می کند و حتما بیش تر از 1 ساعت به صورت مداوم پشت میز نشینید و بهتر است 5 دقیقه بلند شوید و راه بروید .  نور کافی هم فاکتور بسیار مهمی است .

نکته دیگر تغییر موضوع مطالعه است به این صورت که مدام یک کتاب را مطالعه نکنید و پس از چند ساعت آن را با کتاب دیگری عوض کنید.

در نتیجه در زمان مطالعه تنها تمرکز خود را به مطالعه اختصاص دهید تا بدین ترتیب از کیفیت کار شما کاسته نشود.

مرور کردن را فراموش نکنید و حتما آن را در برنامه خود بگنجانید.

و نکته آخر اینکه حتماحتما در حین مطالعه به صورت کامل از موبایل استفاده نکنید بهتر است حتی برای زمانبندی هم از گوشی خود استفاده نکنید و از کرنومتر  استفاده نمایید.