Online Education Design Template Place
16
بهمن

بهمن و اسفند پر حادثه کنکوری ها

بهمن و اسفند برای همه کنکوری ها ، ماه‌هایی بسیار مهم و سرنوشت ساز است؛ چه کسانی که با برنامه و اصولی پیش رفتند و تا اینجای کار مطالعه خوبی داشتند و چه کسانی که به هر دلیلی مطالعه درستی نداشته و می خواهند شروع کنند.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که مطالعه خوبی داشتید، در آزمون ها شرکت کردید و در کنکوری دی ماه توانستید نتیجه متوسط کسب کنید باید خیلی مراقب باشید. چون ممکن احساس خستگی کنید و دچار افت ساعت مطالعه شوید.

خب در این شرایط راهکار چیست؟

استراحت کنید

بله استراحت کنید؛ بدن و ذهن شما برای تجدید قوا نیاز به استراحت دارد پس بدون هیچ عذاب وجدانی از استراحت خود لذت ببرید، به طبیعت بروید و  ذهن و روح خود را تازه کنید .

حالا نوبت آن است که پر قدرت تر از قبل ادامه دهید و اجازه ندهید بی انگیزگی در شما راه پیدا کند. خیلی از رقبای شما در این ماه ها به صورت جدی شروع کردند، شما نباید آن ها را دست کم بگیرید. پس با برنامه اصولی از این دو ماه نهایت استفاده را ببرید تا در ایام عید فرصت مرور و جمع بندی برخی دروس را داشته باشید.

اما اگر جزو دسته ای هستید که مطالعه خوبی نداشتید؛ نا امید نباشید و به جای اینکه بگویید«دیگه نمیخوام درس بخونم چون نمیرسم»، بگویید «میخوام درس بخونم از کجا شروع کنم؟»

باید با برنامه ریزی شروع کنید و توصیه میکنم حتما از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید اما اگر به هر دلیلی نمیتوانید از یک مشاور کمک بگیرید، نگران نباشید ما در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد.

چگونه شروع کنیم؟

برای خیلی از داوطلبان این سوال پیش می آید که آیا از بهمن شروع کنم میتوانم به تسلط روی مباحث برسم؟ بله، فقط باید دارای عزم و اراده باشید. دانش آموزان و داوطلبان باید 70 درصد مطالب را گزینش کنند، مطالب پر تست و پر بازده را انتخاب کرده و برای این پنج ماه باقی مانده برنامه ریزی کنند و هر روز برای آن تلاش نمایند. ساعت خواب و بیداری را تنظیم و منظم کنند. لازم به ذکر است که آن ها باید در برنامه ریزی، منطقی و اصولی عمل کنند. به عبارتی اگر ظرفیت مطالعه آنها روزی 4-6 ساعت و یا کمتر است نباید روزی 10-12 ساعت برنامه ریزی کنند. از همان ساعت مطالعه واقعی خودشان شروع کنند مثلا اگر روزی 6 ساعت می توانند مطالعه کنند، از همان 6 ساعت شروع کنند و رفته رفته ساعت مطالعه را افزایش دهند. اگر چیزی باعث حواس پرتی و عدم تمرکز آن ها میشود سعی کنند آن را از محیط مطالعه حذف نمایند. اگر باز هم در تمرکز کردن به مشکل برخوردند بهتر است از کسی کمک بگیرند تا بر روی آن ها نظارت داشته باشد و مانع از بازیگوشی و حواس پرتی دانش آموز شود، مانند پانسیون مطالعاتی، پانسیون آنلاین و… منابع مطالعه را کاملا مشخص کنند تا در ماه های آخر با مشکل مواجه و دچار سردرگمی نشوند. برای این کار بهتر است از مشاور و دبیران مربوطه کمک بگیرند، این کار باعث متمرکز شدن و دور شدن از استرس و تلف کردن زمان میشود.

اگر محیط مطالعه یکنواخت و خسته کننده شده بهتر است تغییراتی در آن ایجاد شود زیرا گاهی تنوع، برای رفع خستگی و بی حوصلگی لازم است.

بهتر است سعی کنند با تایم و زمان تست ها خود را وفق دهند. برای این کار میتوانند از کرنومتر استفاده کنند. این کار باعث میشود مدیریت آزمون و کنترل زمان آسانتر شود.

اهمیت تغذیه

تغذیه در خلق و خو، حوصله، تمرکز و… بسیار تاثیرگذار است؛ باید مواظب باشند که رژیم غذایی سالمی داشته باشند و از موادی مانند آجیل و خشکبار و… بیشتر استفاده کنند.گاهی استرس موجب پرخوری عصبی یا برعکس آن یعنی کم خوری عصبی میشود که در این صورت مراجعه به دکتر تغذیه توصیه میشود.

راهکار برای یک مطالعه مفید

میتوانند برای بهتر درس خواندن از سیستم تشویق و تنبیه استفاده کنند، یعنی اگر برنامه را به خوبی انجام دادند برای خود تشویق تعیین کنند و اگر کوتاهی کردند و از برنامه عقب ماندند خود را جریمه کنند.در صورت خستگی میتوانند مدت کوتاهی استراحت کنند تا انرژی لازم را بدست آورند.

یک برنامه هفتگی برای خود تنظیم کنند و سعی کنند به آن پایبند باشند.برای مثال،در برنامه ریزی در هر روز برای رشته تجربی هر چهار درس اختصاصی باید خوانده شود و بسته به سرعت و تسلط دانش آموز، برای هر مبحث تعدادی تست زده شود.این تعداد تست، با گذشت زمان باید بیشتر و بیشترشود همچنین باید تایم تست زدن هم مورد توجه قرار گیرد.

برای تسلط و یادگیری،مرور مطالب بسیار مهم است که این کار را با زدن تست های هایلایت و … میتوان انجام داد.بدون مرور،بعد از مدتی مطالب خوانده شده فراموش میشوند.

آزمون ها در سنجیدن عملکرد و کنترل و مدیریت آزمون بسیار تاثیرگذار هستند پس باید سعی کنند بصورت مرتب تمامی آزمون ها از بهمن ماه را شرکت نمایند. یکی از موارد بسیار مهم، تحلیل آزمون است که بهتراست بعد از آزمون انجام شود.

بسیاری از دانش آموزان خود را با اطرافیان مقایسه میکنند که این کار گاهی باعث دلسرد شدن و ناامیدی میشود. باید توجه کنند که مسیر کنکور یک شبه طی نمیشود و تا زمان کنکور ممکن است نتایج بارها تغییر کنند بنابراین تا آخرین لحظه باید تلاش کرد و از هر روز و زمان باید به بهترین نحو استفاده کرد.

از کنکورهای سال های قبل نباید غافل شد و تمام سوال ها باید بررسی و خوانده شوند، برای این کار میتوانند از منابعی که بصورت آزمون هستند استفاده کنند. توصیه میشود هنگام زدن این تست ها، شرایط را تا حد ممکن مشابه با کنکور کنند.

اگر در مباحثی مشکل دارند بهتر است از دبیر مربوطه یا کلاس های آنلاین کمک بگیرند اینگونه هم یادگیری بهتر صورت میگیرد و هم در زمان صرفه جویی میشود.

برای دانش آموزان  و داوطلبانی که از بهمن شروع می کنند، پیشنهاد می شود در ماه های بهمن و اسفند مباحث پایه دهم و ترم اول دوازدهم را مطالعه کرده و در فروردین و اردیبهشت به مطالعه مباحث یازدهم و ترم دوم پایه دوازدهم بپردازند. البته در مطالعه باید مباحث ترکیبی را به صورت یکجا جمع کرده و با هم مطالعه کنند.