783379 mental health thinkstock 121016 min
31
شهریور

معرفی رشته روانشناسی

روانشناسی  یکی از ۵ رشته‌‌ی مهم و پرطرفدار دانشگاهی در جهان است که در مورد رفتار انسان‌ها در ارتباط با محیط اطراف خود و تفاوت رفتارها مطالعه می‌کند.

این رشته مطالعه ذهن و رفتار است که شامل تاثیرات زیست شناختی، فشارهای اجتماعی و عوامل محیطی است که بر چگونگی تفکر، عملکرد و حس افراد تاثیر می‌گذارد. با استفاده از علم روانشناسی، روانپزشکان  و روانشناسان به معالجه اختلالات روانی و شناخت روان انسان‌ها مشغولند.

نوع پذیرش در این رشته به صورت قطبی می باشد.

این رشته در مقطع کارشناسی دارای گرایش خاصی نمی باشد و همه دانشجویان در این مقطع روانشناسی عمومی را مطالعه می کنند.

فارغ التحصیلان کارشناسی رشته روانشناسی می توانند با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و قبولی در این آزمون در هر یک از گرایش های ، عمومی، بالینی، تربیتی، بالینی کودک و نوجوان، سنجش و اندازه گیری(روانسنجی)، صنعتی و سازمانی، اسلامی، روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، اجتمائی و علوم شناحتی را انتخاب کنند.

امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا وجود دارد.

توانایی های فردی لازم برای رشته روان شناسی

  • علاقه به کمک به حل مشکلات انسان ها
  • صداقت
  • همدلی
  • انعطاف پذیری
  • امین و محرم اسرار بودن
  • توانایی ارتباطی بالا
  • شنونده ی خوبی بودن
  • داشتن رویکرد منطقی و روش درمان دقیق

مشاغل زیر به طور مستقیم به این رشته تحصیلی ارتباط دارد و دانش آموختگان در صورت فعالیت در این شغل بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار خواهند کرد:
مشاور، روانشناس، معلم کودکان خاص

همچنین مشاغل زیر، ظرفیت جذب افراد مختلف از تخصص‌های گوناگون را دارا می‌باشند. در این مشاغل، هر فرد علاوه بر تسلط بر مهارت‌های مربوط به آن شغل، لازم است به فراخور صنعت و نوع کسب و کاری که در آن مشغول به کار است، دارای دانش تخصصی مربوطه نیز باشد:
کارشناس / مدیر آموزش، مدیر مهدکودک، مربی مهدکودک، کارگذار بیمه، مدیر روابط عمومی و … .

حداقل درآمد در این رشته و پس فراغت تحصیل 6 ملیون تومان می باشد.  همچنین روانشناسان می توانند به طور مستقل و با داشتن سرمایه کافی مطب و کلینیک روانشناسی خود را تاسیس کنند که در این صورت درآمد آن ها افزایش می یابد.

همانطور که می دانیم امروزه افراد زیادی برای تحصیل در رشته ی روان شناسی مهاجرت می کنند از بهترین کشور های در این رشته می توان به آلمان، روسیه و کانادا اشاره کرد.

اگر قصد مهاجرت به کشور آلمان را دارید این نکته بسیار مهم است که بدانید که برای تحصیل روان شناسی در دانشگاه های آلمان شما باید به زبان آلمانی تسلط کافی را داشته باشید و یکی از ضروریات قبولی شما اشراف به این زبان است.

اگر قصد مهاجرت به روسیه را دارید به این نکته توجه کنید که شما باید دوره های بسیار زیادی را طی کنید و اطلاعات قابل قبولی را کسب کرده باشید. دوره هایی مانند کشف و شناخت، سلامت ذهنی، شناخت رفتارهای کودک، شناخت علوم بنیادی و …

بررسی شهریه‌ی ادامه تحصیل رشته روان شناسی در دانشگاه‌های آلمان، ایتالیا و ترکیه به عنوان کشورهای به نام در این رشته:

  • بورسیه‌ی روان شناسی در آلمان

دریافت بورسیه‌های تحصیلی در کشور آلمان در تمامی دوره‌های دانشجویی، به شدت تابع داشتن نمرات و معدل بالا در دوره‌های تحصیلی قبل و نیز داشتن توصیه نامه از استاد راهنما به خصوص در دوره‌ی دکتری می‌باشد.

برخی از دانشگاه‌های این کشور نیز اقدام به دادن بورسیه‌های مشروط به دانشجویان خود کرده‌اند، به این معنا که آن‌ها بورسیه‌ای را در اختیار دانشجو قرار می‌دهند و تحت شرایط خاصی، وی را از پرداخت شهریه معاف می‌کنند دانشجو بر طبق اخلاق، متعهد به برگرداندن این میزان بعد از اتمام تحصیلات می‌شود. دانشگاه بیلفلد در آلمان نمونه‌ی بارز اجرای سیاست بورسیه‌ی مشروط می‌باشد.

  • بورسیه‌ی روان شناسی در ایتالیا

برای دریافت بورسیه‌ی تحصیلی در ایتالیا دانشجو باید درخواست خود را همزمان با درخواست پذیرش از دانشگاه، تحویل دهد.

دو دسته از بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در این کشور در نظر گرفته شده است. بورسیه‌ی تحصیلی استانی که شامل حال تمامی دانشجویان در همه‌ی رشته‌ها می‌شود و فرد باید برای دریافت آن تمکن مالی، فیش حقوقی خود یا سرپرست و … را به دولت این کشور بدهد.

بورسیه‌های دانشگاهی معمولا به دانشجویان ممتاز در تمامی دوره‌ها یه شرط ارائه‌ی رزومه‌ای قوی به استاد راهنما و جلب نظر او به دانشجو پرداخت خواهد شد.

  • بورسیه‌ی روانشناسی در ترکیه

دانشجویان روانشناسی دانشگاه‌های ترکیه با داشتن شرایطی می‌توانند تحت شمول بورسیه‌هایی که دولت این کشور برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته است، واقع شوند.

ازجمله: داشتن معدل ۱۴ برای لیسانس و ۱۵ برای فوق لیسانس و دکتری

داوطلبانی که برای دوره‌ای خاص مثلا فوق لیسانس درخواست بورسیه می‌دهند، باید این دوره را به پایان رسانده و یا تا آخر سال جاری تمام کنند.

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی تهران
  • دانشگاه شهید بهشتی تهران
  • فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز