unnamed
01
مهر

معرفی رشته حسابداری

رشته حسابداری در واقع رشته‌ای است که به‌عنوان رشته‌های شناور شناخته می‌شود و داوطلبان در هر سه رشته تحصیلی ریاضی، تجربی و انسانی می‌توانند در این رشته ادامه تحصیل دهند. این رشته سومین رشته‌ی پرطرفدار گروه انسانی می‌باشد.

علم حسابداری مانند یک سیستم منظم است که در آن عملیات جمع‌آوری طبقه‌بندی ثبت اطلاعات و خلاصه کردن آنها همچنین تهیه گزارش‌های مالی و صورت حساب های حسابداری در شکل های مختلف انجام می گیرد. تا افرادی که در سازمان‌های مختلف مثل بانک ها و غیره هستند بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند.

نوع پذیرش این رشته به صورت ناحیه ای می باشد.

رشته ی حسابداری علم گزارشگری مالی شرکت ها است. علم حسابداری با کمک زبان مشخص و استانداردهای حسابداری سعی می کند  وضعیت مالی یک شرکت را به استفاده کنندگان از گزارشات مالی آن شرکت بدهد. گزارشات مالی بیانگر وضعیت شرکت، درآمدها و هزینه ها، دارایی ها، سرمایه ها، بدهی ها وحقوق صاحبان سهام یک شرکت هستند؛ به طوریکه هر فرد با مطالعه ی دقیق آن گزارشات می تواند وضعیت کنونی، عملکرد گذشته و چشم انداز های آینده یک شرکت را درک کند.

حسابداران کسانی هستند که جملات معمول در فضای کسب و کار را به عدد تبدیل می کنند تا با توجه به قوانین زبان عددی، برای همه ی استفاده کنندگان قابل درک باشد.

در گذشته باورهای مردم اینگونه بود که رشته ی حسابداری به تحصیلات دانشگاهی نیازی ندارد و فنی، تجربی است. که باید به شیوه ی استاد شاگردی آموخته شود. ولی ما می دانیم اگر فردی تحصیلات دانشگاهی حسابداری نداشته باشد بیش از آنکه حسابدار باشد، دفتر دار است، زیرا گزارشات این افراد براساس استانداردهای مورد نیاز نیست و به اندازه کافی سبک و سنگین نمی شود. برای مثال کسی که به طور آکادمیک تحصیل نکرده است نمی تواند تفاوتی بین دارایی های کوتاه مدت و بلند مدت قائل شود و نمی داند که چگونه  معاملات ارزی در دفاتر ثبت می شود.

از ویژگی هایی که دانشجوی این رشته باید داشته باشد این است که بتواند ساعت های طولانی پشت کامپیوتر و میز کار با عدد و رقم ها سر و کله بزند و معادلات ریاضی را انجام دهد. همچنین نیاز است که فردی که حسابدار است علاوه بر اینکه ریاضی و ادبیات قوی داشته باشد ، خلاق و صبور باشد و با انضباط باشد.

  • امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری امکان پذیر است.
  • گرایش های ارشد رشته حسابداری:
  • رشته حسابداری، رشته حسابرسی، رشته حسابداری مدیریت، گرایش حسابداری عمومی، حسابداری صنعتی، حسابداری مالی، حسابداری دولتی، حسابداری مدیریت، و حسابداری منابع انسانی

دانش آموختگان رشته حسابداری می‌توانند در شغل‌های زیر استخدام شده و فعالیت داشته باشند:‏

حسابدار، حسابرس، مدیرمالی، کارشناس امور مالیاتی، کارمند بانک، رییس بانک، کارشناس پشتیبانی نرم‌افزار، تحلیل‌گر مالی ‏‏(کارشناس بورس و سرمایه گذاری) ‏و … .

حداقل درآمد در این رشته 6 میلیون تومان می باشد.

دانشگاه های برتر رشته حسابداری

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه شیراز
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

شرایط و امکانات مهاجرت بعد از تحصیل در این رشته:

تحصیل حسابداری در خارج از کشور و دریافت ویزاهای تحصیلی جهت تحصیل حسابداری در خارج از کشور نیازمند به شناخت اولیه از رشته حسابداری و تحصیل در خارج از کشور می‌باشد. رشته حسابداری همانند برخی از رشته‌های انسانی به صورت بومی و محلی می باشد و هر کشور و یا منطقه با توجه به قوانین خود شرایط تحصیلی و کاری ارائه می دهند و این می تواند یکی از نقاط ضعف و مشکل برای افرادی که تحصیلات حسابداری دارند و  قصد کار و تحصیل حسابداری در خارج از کشور را دارند به دنبال دارد.

افرادی که به دنبال تحصیل حسابداری در خارج از کشور می‌باشد و قصد ورود به بازار کاری این کشور را دارند باید مراحل و مواردی را پشت سر گذاشته تا توانایی کار در کشورهای خارجی را داشته باشند البته توجه داشته باشید افرادی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند باید دقت داشته باشند که برای ادامه تحصیل در این رشته باید علم خود به حسابداری را با قوانین آن کشور یکسان کنند و بعد از آن برای تحصیل حسابداری اقدام نمایند.

طبق آمار ها گفته می شود که دانشگاه های ایالات متحده یک چهارم فهرست ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان در زمینه ی رشته ی حسابداری را به خود اختصاص داده اند.

از جمله برترین دانشگاه ها؛ دانشگاه کلمبیا، کالیفرنیا، لس آنجلس و پرینتسون می باشد.

کانادا نیز از جمله کشور هایی محسوب می شود که وضعیت مناسبی برای مهاجرت در این رشته دارد؛ دانشگاه تورنتو و بریتیش کلمبیا در بین ۴۰ دانشگاه برتر جهان برای تحصیل در رشته ی حسابداری قرار گرفته اند.