680d6fe3 07a8 4389 88ab 2c2dbb505b9d
23
شهریور

معرفی رشته ی اعضای مصنوعی

یکی از رشته های پر طرفدار گروه علوم تجربی رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی است. این رشته از زیرشاخه های علم توانبخشی است که در آن طریقه طراحی و ساخت اعضای مصنوعی و وسایل کمکی بر اساس اصول مهندسی و منطبق با آناتومی بدن آموزش داده می شود. در واقع دروس این رشته مجموعه ای از علوم مهندسی و علوم پزشکی است.

متخصص اعضای مصنوعی در سه زمینه حمایت از اعضای ضعیف و ناتوان بدن، ساخت اندام مصنوعی برای عضو از دست رفته و اصلاح ناهنجاری ها فعالیت می کند و برای به دست آوردن این تخصص، دروس پایه مثل آناتومی بدن، علل ناهنجاری ها و بیماری های اندام های مورد نظر را مطالعه کرده و سپس نحوه ساخت اُرتزها و پروتز های مختلف را فرا می گیرد.

نوع پذیرش این رشته بومی کشوری است.

شانس قبولی در دانشگاه های برتر حدود 100 نفر و در کلیه ی دانشگاه های کشور حدودهزار نفر است.

تولید اعضای مصنوعی یکی از خدمات بزرگ علم به افرادی است که به دلیل مشکلات ژنتیکی یا بروز حوادث دچار آسیب یا نقص اعضای بدن شده‌اند. دانشجویان رشته اعضای مصنوعی نحوه ساخت و استفاده از انواع اعضای مصنوعی براساس‌ اصول‌ مهندسی‌ و منطبق‌ با آناتومی‌ بدن‌ را آموزش می‌بینند.

مدت تحصیل در این رشته 4 سال و معادل 8 ترم است.

امکان ادامه تحصیل در رشته ی اعضای مصنوعی تا مقطع دکتری وجود دارد اما ظرفیت پذیرش در مقطع دکتری بسیار محدود می باشد.
در مقطع کارشناسی گرایش خاصی نداره اما در مقطع کارشناسی ارشد دارای دو گرایش اُرتز و پروتزه. فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته ی اعضای مصنوعی می توانند در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های زیر ادامه تحصیل دهند :
– مهندسی پزشکی(زیست مواد و بیوالکتریک)
– نانوتکنولوژی پزشکی
– فیزیک پزشکی
– رشته ی مدیریت توانبخشی
– اعضای مصنوعی و وسایل کمکی
– زیست فناوری پزشکی

رشته اعضای مصنوعی با آناتومی بدن و طراحی سر و کار دارد، بنابراین باید در دروس زیست، فیزیک و ریاضی قوی و به آن‌ها علاقه‌مند باشید.

ساخت اعضای مصنوعی و کار کردن با بیماران کم‌توان یا نقص عضو، نیازمند قدرت جسمی حدودا بالایی است. دانشجویان این رشته به ساخت و پرداخت اعضای مصنوعی می‌پردازند و با فلز کاری، گچ‌کاری و قالب‌های سنگین سر و کار دارند. بنابراین توانایی بدنی این افراد باید بالا باشد تا بتوانند از پس وظایف خود برآیند.

همچنین شما باید قدرت روحی بالایی داشته باشید تمام کار شما با افرادی است که دچار مشکلات جسمی هستند. این مشکلات یا از ابتدای ورود فرد به دنیا با او بوده یا خیلی ناگهانی دچار این مشکلات شده است. ناامیدی، کمبود اعتماد به نفس، خستگی روحی و افسردگی در کنار هزینه‌های مالی زیاد از مشکلات این افراد در جامعه هستند. ممکن است ساعات کاری طولانی داشته باشید یا در کار با بیماران دچار مشکل شوید، بنابراین تحمل و صبوری را در خود پرورش دهید.

پس از فارغ التحصیلی در این رشته می توانید در سازمان های بهزیستی، جانبازان، مرکز های پژوهشی، هلال احمر و… فعالیت داشته باشید. میزان درآمد تان هم یا توجه به سابقه کاری و وزارت کار معین می گردد. می توان گفت که این رشته درس های مشترک زیادی با رشته ی مهندسی پزشکی دارد. اگر در این زمینه متخصص شوید سه حیطه مجموعه فعالیت های شما را تشکیل می دهد: 1) اصلاح ناهنجاری ها. 2) حمایت از اعضای ناتوان بدن. 3) تولید و ساخت اعضای مصنوعی برای اندام های از دست رفته.

امکان مهاجرت با رشته اعضای مصنوعی برای دانشگاه های مختلفی وجود دارد.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر شرایط رشته اعضای مصنوعی در جهان را برای شما ارزیابی کنیم لازم است به معرفی بهترین دانشگاه های جهان بپردازیم

رتبه بندی QS یکی از مهم‌ترین رتبه‌بندی‌های دانشگاهی است که براساس سوابق آموزشی، توانایی جذب در بازار کار، نسبت اعضای هیئت علمی به تعداد دانشجو، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی، نسبت دانشجویان بین‌المللی و میزان استنادات به ازای هر عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. در حال حاضر براساس آخرین تغییرات رتبه بندی دانشگاه های جهان برای رشته اعضای مصنوعی ۱۰ دانشگاه برتر این رشته به شرح زیر هستند:

  1. دانشگاه آکسفورد، بریتانیا – University of Oxford
  2. دانشگاه کمبریج، بریتانیا – University of Cambridge
  3. دانشگاه استنفورد، ایالات متحده – Stanford University
  4. دانشگاه جان هاپکینز، بالتیمور، ایالات متحده – Johns Hopkins University
  5. دانشگاه کلمبیا، شهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا – Columbia University
  6. UCL، لندن، انگلستان
  7. دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA)، ایالات متحده – University of California, Los Angeles (UCLA)
  8. دانشگاه دوک- دورهام، ایالات متحده آمریکا – Duke University
  9. دانشگاه بریتیش کلمبیا ونکوور، کانادا – University of British Columbia
  10. دانشگاه تورنتو، کانادا – University of Toronto

دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی- تهران

دانشگاه علوم پزشكی ایران

دانشگاه علوم پزشكی اصفهان

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

دانشگاه علوم پزشکی همدان

موسسه آموزش عالی علمی – كاربردی هلال ایران