Premium Vector Law firm flat vector illustration banner template
20
شهریور

تفاوت رشته حقوق و فقه حقوق 

اگر نگاهی به دفترچه کنکور بیاندازید با رشته هایی رو به رو خواهید شد که از نظر اسمی و در نگاه اول شاید خیلی شبیه به هم به نظر بیان  اما با هم تفاوت هایی دارند.

در ادامه به تفاوت ها و شباهت های رشته حقوق، فقه حقوق، فقه و مبانی حقوق و همچنین رشته جامعه شناسی و مردم شناسی می پردازیم.

تفاوت رشته فقه و مبانی حقوق با رشته فقه و حقوق

  • فقه و مبانی حقوق از رشته الهیات هستند مباحث حقوقی بسیار مختصر و گذرا مطالعه می شود علاوه بر این ها متون فقه و اصولی که در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی مورد مطالعه قرار می گیرد در سطح بالاتری نسبت به رشته فقه و حقوق است به طوری که گزیده ای از متون در کارشناسی فقه و حقوق مطالعه می شود جزء متون درسی کارشناسی ارشد رشته الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق می باشد .

تفاوت رشته حقوق و فقه حقوق 

  • در رشته حقوق مطالعه اصولی است که از نظر عقل و عرف بشری رعایت آنها برای نظم و امنیت در زندگی بشر لازم است پس در این رشته مطالعات قوانین و متون حقوقی حائز اهمیت است در صورتی که در رشته فقه حقوق اولویت الهیات است و به دلیل اسلامی بودن کشور قوانین باید متناسب با یکدیگر باشند.

تفاوت رشته مطالعات ارتباطی و علوم ارتباطات اجتماعی

  • اگر چه این دو رشته مشابه اند تفاوت عمده آنها در کاربرد آن است رشته علوم ارتباطات اجتماعی به بررسی ابعاد مختلف ارتباطات جوامع و همچنین مطالعه و تحقیق در زمینه ارتباطات و انتقال اطلاعات و تلاش در جهت بهبود سیستم‌های ارتباطی و اطلاعاتی می‌باشد در حالی که دانشجویان رشته مطالعات ارتباطی با استفاده از دروس گوناگون علوم انسانی از جمله: ادبیات، علوم اجتماعی، علوم سیاسی و علوم اقتصادی، دانشجویان اطلاعات لازم را برای حضور فعال در جامعه جهانی اطلاعاتی و کار با رسانه های جدید به دست می آورند و در نهایت می توانند حوزه های مختلف ارتباطی به ویژه فناوری های نوین را بخوبی بشناسند.
  • فارغ التحصیلان مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات توانایی استفاده از ابزارهای رسانه ای ارتباط جمعی را خواهند داشت. علاوه بر این می توانند در زمینه های روزنامه نگاری ، عکاسی خبری ، فرآیند تولید وب ، استفاده از فناوری های رایانه ای اطلاع رسانی ، فناوری چاپ الکترونیکی و فنون نشر ، دانش و مهارت کافی کسب نمایند اما رشته علوم ارتباط اجتماعی رشته علوم ارتباطات اجتماعی، از علوم دیگر اجتماعی از جمله روانشناسی، سیاست ، جامعه شناسی بهره گرفته و به بهبود روش های ارتباطی و تعاملات می پردازد.