Radiology stock vector Illustration of overtone skeleton 8912137
09
مهر

معرفی رشته پرتوشناسی

رشته پرتوشناسی (رادیولوژی) سال هاست که پیشرفت کرده و به پزشکان امکان این را می دهد درون بدن انسان را بازبینی کرده وبیماری ها را تشخیص دهند. این رشته جزء رشته تجربی و از زیر شاخه های پیراپزشکی است.

با بوجود آمدن تکنولوژی پرتوشناسی یا رادیولوژی، بشر توانست به وسیله ی دستگاه هایی از پوست و گوشت انسان عبور کند و به داخل بدن انسان راه پیدا کند و بدن فرد را مورد بررسی قرار بدهد و مشکلات آن ها را پیدا کنند. بدون شک انجام کار رادیولوژی یا پرتوشناسی نیاز به تخصص ویژه دارد.

نوع پذیرش این رشته به صورت ناحیه ای میباشد.

شانس قبولی این رشته در  کلیه ی دانشگاه های کشور حدود800 نفر است.این رشته در دانشگاه آزاد ارائه نمی شود.

کارشناس رشته پرتوشناسی با انواع پرتوهای فراصوتی، رادیویی، ایکس، گاما، بتا، آلفا و … و تاثیر این پرتوها در حوزۀ تشخیص آشنا می‌شود. اهمیت این رشته در بالین در تشخیص است و بنابراین تکنولوژیست نقش مهمی را در پروسه‌ی درمانی بیمار ایفا میکند زیرا پزشک معالج بر اساس گرافی های گرفته شده توسط رادیو تکنولوژیست پلن درمانی را می‌چیند.

مدت زمان تحصیل در این رشته 8 ترم تحصیلی و در یک مدت زمان 4 ساله میباشد.

امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد.

در گرایش‌های ارشد سه رشته‌ی فیزیک پزشکی، تصویربرداری پزشکی، رادیوبیولوژی  بیش از باقی گرایش ها متقاضی دارد.

اصولا در رشته‌ی رادیولوژی باعث نمی‌شود که شما با داشتن مدرک کارشناسی ارشد موقعیت شغلی بیشتری نسبت به کارشناس این رشته داشته باشید و به دست آوردن شغل در این رشته فقط منوط به دانش کارشناس است که چه قدر محقق، بامهارت و باتجربه باشد. پس برای موفقیت نیازمند دانش واقعی در این رشته و کسب تجربه از طریق کار کردن هستید نه به دست آوردن مدارک عالی بیشتر. با این حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محاسنی هم دارد که یکی از آنها برای مثال کارکردن در حیطه‌ی پرتودرمانی (از بین بردن تومورهای سرطانی با پرتو) و پزشکی هسته‌ای می‌باشد. همینطور شما با به دست آوردن مدرک دکتری در این رشته می‌توانید هیئت علمی یک دانشگاه شوید. سایر رشته‌ها مانند آناتومی و … در ارشد برای ادامه تحصیل موجود است.

محیط های که کارشناس تکنولوژی پرتوشناسی در آن مشغول به کار می شود شامل مراکز پرتودرمانی، مراکز رادیولوژی و بیمارستان ها می باشد و بسیار زیاد با بیماران در ارتباط هستند که این بیماران ممکن است سالم باشند یا مشکل خاصی داشته باشند، به همین دلیل یک رادیولوژیست باید صبور باشد تا احساس ناخوشایندی به بیمار دست ندهد.

دروس مهم در این رشته زیست شناسی و از آن مهم‌تر فیزیک هست. فیزیک در این رشته به دور از فرمول‌ها و معادلات سخت دبیرستان است. در این رشته مفهوم فیزیک مهم است و بیشتر مباحث فیزیکی در حوزه‌ی فیزیک تشخیصی و فیزیک پرتوها جلوه پیدا می‌کند.

اهمیت زیست‌شناسی در این رشته وقتی نمودار می‌شود که واحد های فیزیولوژی و علی الخصوص آناتومی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. کارشناس این رشته باید با قسمت‌های مختلف بدن آشنایی پیدا کند و مکان دقیق آن‌ها را بشناسد. هم چنین باید در این رشته پاتولوژی (آسیب شناسی) را خوب بلد باشیم تا در تشخیص بهتر و اعمال پروسه‌های اضافی و تبدیل شدن به یک کارشناس با دانش بالا قدم برداریم.

این رشته در ایران بازار کار متعادلی دارد. کار در این رشته همیشه هست اما کار با شرایط و حقوق مصوب انجمن پرتونگاری کمتر پیدا می‌شود. اکثرا کار در این رشته با حقوقی کمتر از حقوق مصوب و عدم پرداخت حق اشعه همراه است که این هم از معایب نداشتن نظام در این رشته است.

کار در زمینه‌های پردرآمد این رشته همانند ام آر آی نیازمند مهارت و دانش است که بازارکار آن کمتر است. کسانی که تخصص و مهارت دارند به درآمد ایده آل خود خواهند رسید.

رشته رادیولوژی یک رشته پزشکی مدرن برای تشخیص و درمان بیماری ها به حساب می آید. این رشته در حال در همه دنیا در حال پیشرفت است و روز به روز نیازمند متخصصان بیشتری در این حرفه هستیم. این متخصصین می توانند در بیمارستان ها، آزمایشگاه های پزشکی و تشخیصی، مراکز مراقبت سرپایی مشغول به کار شوند. طبق پیش بینی BLS مشاغل رادیولوژی نرخ شغلی بالاتر از میانگین کشوری را دارند و بین سال های 2016 تا 2026، نرخ رشد 13 درصدی برای متخصصان رادیولوژی و MRI وجود دارد.

رشتۀ رادیولوژی یک رشتۀ شناخته شده در تمام دنیا است و امکان ادامه تحصیل این رشته در خارج از کشور وجود دارد اما اگر با مدرک کارشناسی به خارج از کشور بروید که ارشد را در خارج بخوانید باید بدانید همانند سایر رشته‌ها شما باید یک آزمون برای معادل کردن مدرک خود با مدرک دانشگاه‌های کشور مورد نظر بدهید. با این حال وضعیت این رشته در خارج کشور بسیار بهتر است و اشتغال در این رشته در خارج از کشور بسیار تخصصی‌تر است. برای مثال شما در ارشد به جای یک رشته‌ی کلی مانند تصویربرداری پزشکی که در ایران در آن از هر زمینه‌ای میزان کمی تدریس می‌شود، به تحصیل به صورت اختصاصی روی فقط یک مدالیته‌ی تصویر برداری مانند MRI می‌پردازید. حقوق و درآمد در خارج بهتر است و رشته نظام‌مندی بیشتری دارد.

دانشگاه علوم پزشکی تهران

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

دانشگاه علوم پزشکی ایران

دانشگاه علوم پزشکی تبریز

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه