Old ways
13
مهر

معرفی رشته تاریخ

رشته تاریخ یکی از رشته ها گروه انسانی می باشد و تمامی جنبه های تاریخی در این رشته بررسی می شود ، به همین دلیل اصطلاحا به آن تاریخ محض نیز می گویند.

تاریخ یک رشته‌ی علمی است که به شناخت و معرفت در حوادث مهم گذشته‌ی انسان می‌پردازد. توجه داشته باشید که این نوع علم نباید با علوم کاربردی اشتباه گرفته شود. بلکه به عنوان یکی از علوم راهبردی در دوره‌ی مدرنیته در نظر گرفته می‌شود.

شیوه ی پذیرش آن هم با کنکور هم بدون کنکور است و پذیرش قطبی دارد.

هدف تاریخ دان این است که فعالیت های ثبت شده انسان را مدل سازی کند. تا درک عمیق تری از آن داشته باشد.

هدف از این رشته بررسی علت های وقوع اتفاقات در گذشته است تا  فارغ التحصیلان این رشته با ارائه راهکار هایی از ایجاد مشکلات مشابه در جامعه امروزی جلوگیری کنند. همینطور مطالعه سطحی در این رشته کافی نیست، دانشجوی رشته تاریخ باید سعی کند عمق مطالب تاریخی را متوجه شود و آن ها را شرح دهد.

در واقع علم تاریخ تحولات گذشته جامعه انسانی را که می تواند زمینه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی داشته باشد، مورد مطالعه قرار می دهد. به همین دلیل رشته بسیار گسترده ای است و اشتباه است که آن را صرفا مطالعه مواد خام تاریخی بدانیم بلکه دانشجو فرا می گیرد که چگونه از تحلیل و تلفیق مواد خام تاریخی به نتایج علمی برسد. به عبارت دیگر آموختن روش تاریخی به مورخ کمک می کند تا از میان انبوهی از مواد خام، مواد خام معتبر را جدا کند و براساس روش تاریخی از بررسی آنها به نتیجه علمی برسد.

مدت زمان تحصیل در این رشته 4 سال و برابر با 8 ترم می باشد.

امکان ادامه تحصیل در رشته تاریخ تا مقطع دکتری وجود دارد.

گرایش های تاریخ در مقطع کارشناسی ارشد:

تاریخ ایران باستان

تاریخ ایران اسلامی

تاریخ انقلاب

تاریخ اسلام

تاریخ تشیع

تاریخ عمومی جهان

مطالعات خلیج فارس

 گرایش های رشته تاریخ در مقطع دکتری:

تاریخ تشیع اثنی عشری

فرقه‌های تشیع

تاریخ (گرایش تاریخ اسلام)

فردی می تواند در رشته تاریخ موفق شود که ظاهر رویدادها عبور کرده و مسائل عمیق تری را درباره آن ها بفهمد و از ارتباط بین دو رویداد پی به رویداد سوم ببرد و با دیدن یک رویداد به علل پنهان و آشکار آن، اشاره کند. همچنین دانشجو باید با ادبیات فارسی، آمار و ریاضی آشنایی داشته باشد تا بتواند به کمک ادبیات فارسی هم از منابع گذشته که رنگ ادبی دارند، استفاده کند.

از جمله مهارت های مورد نیاز در این رشته:

ارتباطات حرفه ای در سطح مکالمه و نویسندگی

توانایی نقد و تحلیل اعتبار متون و منابع تاریخی

استفاده از انواع متنوع منابع تاریخی برای ارجاع دادن دیگران و خود به موضوعات تاریخیا

تفکر تحلیلی و ارزیابی انتقادی

توانایی شرکت در بحث ها و داشتن استدلالات منطقی

مهارت برنامه ریزی، تحقیق و نوشتن مقالات

دانش و اطلاعات کافی نسبت به چگونگی شکل گیری حوادث گذشته و جهان معاصر

به طور معمول‌ ۵۰ تا ۶۰ درصد کارشناسان تاریخ، به تدریس در مدارس مشغول می‌شوند.
یک دبیر موفق تاریخ باید با شیوه‌های نوین تدریس، برقراری ارتباط مؤثر با دانش‌آموز آشنا باشد.

همچنین میتوانند در بخش های مختلف موزه‌ها مشغول به کار شوند
الف) راهنمایی بازدیدکننده‌گان
فردی که به عنوان راهنمای بازدیدکننده‌گان در موزه مشغول به کار می‌شود، با توجه به سابقه شغلی‌اش مسئولیت بخش خاصی در موزه را به عهده می‌گیرد و به هر کدام از بازدیدکننده‌گان از آن بخش، اطلاعات دقیق را شرح می‌دهد.

ب) گسترش فرهنگ حفاظت از میراث تاریخی
از آن‌جایی که فارغ‌التحصیلان تاریخ، در مقایسه با دیگران تعهد و تعصب بیشتری نسبت به میراث تاریخی دارند، همواره سعی می‌کنند این فرهنگ را در بین مردم و جامعه گسترش دهند. یکی از جایگاه‌هایی که می‌توانند از این تعهد و تعصب، درآمد کسب کنند،‌ موزه است.

متصدی و امانتدار کتابخانه‌ها، مدیریت رسانه‌های اجتماعی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همکاری با رسانه‌ها، مورخ رسمی تاریخ از دیگر مشاغلی است که فارغ التحصیلان این رشته میتوانند انتخاب کنند.

اگر علاقه زیادی به تاریخ دارید و مغز تحلیلی و تند و تیزی دارید، تحصیل رشته تاریخ در خارج از کشور می تواند برای شما بسیار مناسب باشد. بسیاری از دانشجویان رشته تاریخ، برای مهاجرت و اپلای رشته تاریخ در خارج از کشور معمولا از طریق کارشناسی ارشد اقدام می کنند. تعدادی از دانشجویان رشته تاریخ که برای ادامه تحصیل در این رشته اپلای می کنند.

برخی از دانشگاه ها به سوابق تحصیلی افراد و نمرات عالی در درس تاریخ دوره دبیرستان توجه ویژه خواهند داشت، البته که این موضوع برای تمامی دانشگاه ها صادق نمی باشد. از جمله دروس و مهارت هایی که می توانند نقش موثری در انتخاب فرد از سوی دانشگاه مد نظر برای تحصیل در رشته تاریخ داشته باشند می توان به سیاست، فلسفه، ادبیات انگلیسی و اقتصاد اشاره کرد.

دانشگاه تهران

دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه فردوسی مشهد

دانشگاه الزهرا

دانشگاه شیراز

دانشگاه تبریز

دانشگاه ارومیه