Free Vector Characters of scientists holding chemistry icons
16
شهریور

تفاوت رشته مهندسی شیمی با شیمی کاربردی

اگر نگاهی به دفترچه کنکور بیاندازید با رشته هایی رو به رو خواهید شد که از نظر اسمی و در نگاه اول شاید خیلی شبیه به هم به نظر بیان  اما با هم تفاوت هایی دارند

در ادامه به تفاوت ها و شباهت های رشته های مهندسی شیمی،شیمی کاربردی، شیمی محض، کاردانی شیمی آزمایشگاهی و کادرانی علوم آزمایشگاهی میپردازیم.همچنین به بررسی تفاوت رشته مهندس مواد و متالورژی با مهندسی پلیمر هم خواهیم پرداخت.

تفاوت رشته مهندسی شیمی با شیمی کاربردی و شیمی محض

  • تفاوت دو رشته ی مهندسی شیمی و شیمی کاربردی در نگرش آنها به علم شیمی است که شیمی کاربردی نگرشی کاربردی به این رشته دارد و از آموخته های شیمی در صنعت استفاده می کند به همین دلیل دانشجویان به مفاهیمی که در صنایع شیمی مطرح است آشنایی داشته و جذب بازار کار می شوند
  • ولی در شیمی محض هدف پرورش دانشجویانی است که کار های تحقیقاتی  انجام می دهند که در مقطع فوق و دکتری به حل مسئله ناشناخته پی ببرند.
  • رشته ی مهندسی شیمی از زیر شاخته های فنی و مهندسی است و در کل نجام می دهند که در مقطع فوق و دکتری به حل مسئله ناشناخته پی ببرند .
  • رشته ی مهندسی شیمی از زیر شاخته های فنی و مهندسی است و در کل تفاوت مهندسی شیمی با شیمی کاربردی در این است که مهندس وظیفه طراحی را بر عهده دارد ولی شیمیست ها با کار های ازمایشگاهی و تبدیل مواد برای ایجاد یک ماده جدید سر و کار دارند و درواقع مهندسین با استفاده از اطلاعات شیمیست ها ، مواد شیمیایی را به تولید صنعتی می رسانند .
  • تفاوت رشته کاردانی شیمی آزمایشگاهی با کاردانی علوم آزمایشگاهی

  • کاردان های شیمی آزمایشگاهی با مهارت هایی که طی تحصیل یاد گرفته اند ، می توانند به کارشناسان و متخصصان علوم شیمی آزمایشگاهی در فرآیندهای آزمایشی کمک کنند . تفاوت شیمی آزمایشگاهی و علوم آزمایشگاهی در این است که  در آزمایشگاه ها تکنسین های شیمی با استفاده از علوم و تکنیک هایی که می دانند روی مواد آزمایش هایی را انجام داده و مواد تولید شده را از لحاظ کیفی مورد بررسی قرار دهند و اگر مورد قبول بود ، آن را تایید کنند در صور تی که فارغ‌التحصیل‌ علوم آزمایشگاهی در مقطع‌ کاردانی با نمونه‌ برداری مدفوع‌ ، ادرار و خون‌ و آماده‌ سازی نمونه‌ و آزمایش‌ های مختلف‌ بیوشیمی و هماتولوژی می تواند پزشک‌ را در انتخاب‌ بهترین‌ راه‌ درمان‌ و مقابله‌ با بیماری راهنمایی کند.

تفاوت رشته مهندس مواد و متالورژی با مهندسی پلیمر

  • مهندسان مواد از دانش تخصصی خود در مورد مواد مختلف ساختار شیمیایی، نقص آنها، نقاط قوت، استفاده، کاربرد آنها و قابلیت انعطاف پذیری آنها استفاده می کنند و سپس این کار را برای ایجاد مواد جدید یا تطبیق محصولات موجود اعمال می کنند اما رشته مهندسی صنايع پليمر شناخت، طراحی، فرمولاسيون، تحلیل و بررسی خواص فيزيكی و مكانيكی سه ماده‌ی یعنی لاستيك، پلاستيك و كامپوزيت است.
  • تفاوت دیگری که این دو رشته با یکدیگر دارند در این است که مهندسان مواد و متالورژی در آزمایشگاه مشغول به کارند درحالی که مهندسان صنایع پلیمیر هم در آزمایشگاه و هم در صنعت مشغولند .