Smiling diverse doctor in uniform in
17
شهریور

تفاوت رشته اتاق عمل و هوشبری

یه سری رشته ها هستن که از نظر اسمی و در نگاه اول شاید خیلی شبیه به هم به نظر بیان  اما با هم تفاوت هایی دارن

تو این مقاله تفاوت ها و شباهت های رشته های اتاق عمل، هوشبری و پرستاری رو به زبان ساده بهتون توضیح دادیم.

تفاوت رشته اتاق عمل و پرستاری و هوشبری :

  • در حال حاضر رشته هوشبری در دانشگاه های کشور مقطع ارشد و دکترا ندارد.
  • ولی فارغ التحصیلان کارشناسی هوشبری می توانند در برخی از رشته های دیگر در مقطع ارشد و دکترا ادامه تحصیل دهند و در مورد رشته اتاق عمل، مقطع ارشد در دانشگاه های کشور وجود دارد و پذیرش دانشجو می کند.ولی این رشته مقطع دکترا در ایران ندارد. شما می توانید برای مقطع دکترا وارد برخی رشته های دیگر شوید.
  • کارشناس بیهوشی(رشته هوشبری) با نحوه استفاده از دستگاه های مختلف مرتبط با بیهوشی آشنا بوده و در طول عمل علائم حیاتی بیمار از جمله ضربان قلب، نوار قلب، فشار خون و تنفس را مرتبا کنترل می کند و همچنین توانایی به هوش آوردن بیمار پس از عمل و انجام مراقبت های ویژه از بیماران بدحال را دارد در حالی که تکنسین اتاق عمل وظیفه ی استریل و فراهم کردن ابزار جراحی را بر عهده دارد و همچنین می توانند در کنار جراح و همراه با او جراحی را انجام دهند.
  • کارشناسان بیهوشی علاوه بر آموختن روش های متعدد جهت بیهوش کردن و حذف درد در فرایند درمان، از لحاظ اطلاعات دارویی و شناخت انواع بیماری ها واحد های بیشتری را نسبت به پرستاری سپری می کنند.
  • رشته بیهوشی نسبت به پرستاری یکسری آموزش ها و دروس تخصصی دارند که باعث متمایز شدن این رشته از پرستاری می شود به نحوی که یک پرستار نمیتواند وظایف یک هوشبر را انجام دهد ولی عکس این قضیه تا حدی صادق است.
  • رشته هوشبری تخصصی تر از پرستاری است، در نتیجه بازار کار محدود تری نیز نسبت به پرستاری دارد چرا که یک پرستار در صورت نیاز می تواند در تمامی بخش های یک بیمارستان فعالیت کند اما هوشبر نمی تواند .
  • رشته ی اتاق عمل با توجه به محل کار آن و اینکه وابسته به اتاق عمل است از نظر بازار کار نسبت به رشته پرستاری محدودتر می باشد.