Free Vector Landscape of coal mine industry with underground
29
شهریور

معرفی رشته مهندسی معدن

یکی از رشته های گروه ریاضی مهندسی معدن می باشد.

رشته مهندسی معدن مجموعه ای از دانش ها و علوم و فنون است که ناظر به همه بخش های کار در معدن شامل جستجو، اکتشاف، تاسیس معدن، استخراج، تهیه، و فرآوری مواد معدنی می شود.

نوع پذیرش این رشته کشوری است.

شانس قبولی در دانشگاه های برتر حدود 300نفر و در کلیه ی دانشگاه های کشور حدود 2000 نفر است.

هدف از ایجاد رشته مهندسی معدن تربیت متخصصانی است که علاوه بر آشنایی کلی با معدن ها، در زمینه های استخراج معدن، روش های استخراج بهینه و سیستم های نگهداری زیر زمینی یا روزمینی ,اکتشاف مواد معدنی، مکانیک سنگ، و فرآوری مواد معدنی تخصص نسبی را داشته باشند.

مدت تحصیل در این رشته 4 سال و معادل 8 ترم است.

امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد.

رشته مهندسی معدن در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، گرایش های متنوعی دارد.

گرایش‌های ارشد رشته‌ی مهندسی معدن

استخراج معدن

اکتشاف معدن

فراوری مواد معدنی

مکانیک سنگ

معدن و محیط زیست

تونل‌سازی

حفر فضاهای زیرزمینی

گرایش های دکتری مهندسی معدن

اکتشاف مواد معدنی

استخراج مواد معدنی

فراوری مواد معدنی

مکانیک سنگ

دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید از نظر جسمی‌ توانایی‌ خوبی‌ داشته‌ و قدرت‌ کار در معدن‌ را که‌ بیشتر در خارج‌ از شهر و گاه‌ در نقاط‌ دور افتاده‌ قرار دارد، داشته‌ باشد. گفتنی‌ است‌ ریاضی‌ در این‌ رشته‌ از اهمیت‌ زیادی‌ برخوردار است‌ زیرا بدون‌ استفاده‌ از مدل‌های‌ ریاضی،‌ محاسبات‌ استخراج‌ و اکتشاف‌ معدن‌ را نمی‌توان‌ انجام‌ داد.

برخلاف گذشته، امروزه مهندسان معدن در کارهای خود از نرم افزارهای کامپیوتری نظیر نرم افزار GEMS، نرم افزار MineX، نرم افزار Rockworks، و … استفاده می کنند و دانشجویان رشته مهندسی معدن باید با این نرم افزارها و زبان انگلیسی آشنایی نسبی را داشته باشند.

دانشجویان رشته مهندسی معدن علاوه بر دانش کافی در زمینه سنگ ها و کانی ها و معادن، باید توانایی مدیریت و نظارت بر معدن را داشته باشند و افراد را در درون کار تیمی هماهنگ کنند.

اصلی‌ترین مشاغل و صنایعی که یک فارغ التحصیل رشته مهندسی معدن می‌تواند در آن‌ها مشغول به کار شود:

مدیریت معدن

وزارت صنعت، معدن و تجارت

مسئولین فنی معادن

مهندسین مشاور در امور صنایع معدنی و معدنکاری

طراحی معادن روباز و زیر زمینی و طراحی باطله برداری

طراحی روش‌های اکتشافی و پهنه‌بندی‌های اکتشافی

سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی

مهندسین مشاور در زمینه تونل و فضاهای زیر زمینی و طراحی سیستم‌های حفار

کشور ایران با دارا بودن 7 درصد از معادن جهان و 68 نوع ماده معدنی (غیرنفتی) یکی از کشورهای بسیار غنی از حیث ذخایر معدنی است. برای فارغ التحصیلان این رشته امکان اشتغال هم در بخش‌های خصوصی و هم بخش‌های دولتی این صنعت وجود دارد و در آینده نیز با افزایش بهره‌برداری از ظرفیت معادن و استخراج معادن جدید، بستر شغلی برای فارغ التحصیلان به شکل مطلوبی وجود خواهد داشت.

بهترین کشورها برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی معدن، آمریکا و استرالیا هستند که یکی از قطب‌های معدنکاری دنیا بشمار می‌روند. کانادا، سوئد، انگلستان، جمهوری چک، آلمان، فرانسه، اتریش، روسیه، چین و هند را نیز می‌توان در این زمینه نام برد.

در برخی از این کشورها مراکز تحقیقاتی و آموزشی مختص مهندسی معدن تاسیس شده‌اند که در بعضی از آن‌ها تخصص‌های ویژه‌ای از این رشته تدریس می‌شود؛ از جمله این مراکز می‌توان به مدرسه عالی معدنکاری پاریس و دانشگاه فنی معدن فرایبورگ آلمان اشاره کرد.

توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، باید با زبان‌ خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید

دانشگاه تهران

دانشگاه امیرکبیر

دانشگاه صنعتی سهند

دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین

دانشگاه ارومیه و صنعتی ارومیه

دانشگاه بیرجند و صنعتی بیرجند

دانشگاه باهنر کرمان

دانشگاه یزد

دانشگاه صنعتی شاهرود