Premium Vector Online pharmacy store illustration concept pharmacist give advice and medication to costumer 1
23
شهریور

معرفی رشته داروسازی

رشته داروسازی یکی از سه رشته برتر و محبوب گروه آزمایشی تجربی است که داوطلبان زیادی را به خود اختصاص داده است.

داروسازی علم و عمل کشف و تولید دارو با هدف اطمینان از استفاده ایمن، مؤثر و مقرون به صرفه از داروها است.

این رشته  شامل ترکیب و توزیع داروها می شود. همچنین شامل خدمات مدرن تر مربوط به مراقبت های بهداشتی از جمله خدمات بالینی، بررسی داروها برای ایمنی و اثربخشی، و ارائه اطلاعات دارویی است. بنابراین، داروسازان ،متخصص در درمان دارویی هستند و متخصصان بهداشت اولیه هستند که استفاده از دارو را به نفع بیماران بهینه می کنند.

رشته داروسازی به داوطلبان تاثیر دارو در بدن انسان و موجودات زنده را آموزش می‌دهد. داوطلبان در این دوره آموزشی یاد می‌گیرند که چگونه مواد مختلف را فرموله کنند. در حالت کلی داوطلبان در این رشته یاد می‌گیرند که چگونه ماده‌های مختلف را به قرص، کپسول و شربت تبدیل کنند

نوع پذیرش این رشته به صورت ناحیه ای می باشد.

شانس قبولی در دانشگاه های برتر  برای  رشته ی دارو سازی  کم تر از  200 نفر  پذیرش در  کلیه ی دانشگاه های کشور حدود 1300 نفر  است.

هدف رشته داروسازی، تربیت افراد مستعدی است که توانایی کشف خاصیت مواد مختلف در تامین سلامت جامعه را داشته و بتوانند به بهترین شکل ممکن ،محصول با کیفیت را عرضه کنند.

رشته داروسازی در اطلاع رسانی درباره دارو ها، حل مشکلات مرتبط با دارو ها در سطح ملی،  پیشگیری از عوارض جانبی دارو ها، و همچنین راهنمایی بیماران و مشاوره پزشکان در استفاده درست از دارو ها، و موارد دیگر مرتبط با دارو درمانی هم نقش دارد.

دوره تحصیلی رشته داروسازی حدودا 6 سال است. و به دو دوره اصلی تقسیم می شود:

۱– درس های عمومی و علوم پایه

۲– درس های اختصاصی، کارآموزی و کارورزی

فارغ التحصیلان رشته داروسازی می توانند به دو شکل ادامه تحصیل دهند:

پس از کسب مدرک دکتری عمومی داروسازی، دانشجویان داروسازی با داشتن معدل بالا تر از 15 می توانند در آزمون دوره تخصصی شرکت کنند. در دوره تخصصی دانشجویان داروسازی براساس گرایش خود واحدهای درسی را می گذرانند.

  • همچنین فارغ التحصیلان دکتری عمومی داروسازی می توانند در تخصص های علوم پایه پزشکی نظیر: بیوشیمی، ‌انگل شناسی پزشکی، میکرب شناسی پزشکی، فیزیولوژی، آمار حیاتی، تغذیه، ایمونولوژی، ویروس شناسی و ژنتیک ادامه تحصیل دهند.

رشته داروسازی نیاز به مهارت های قوی در علوم و ریاضیات دارد. به عنوان یک داروساز، باید دانش این رشته ها را در حرفه خود به کار ببرید. تخصص عمیق در زیست شناسی و شیمی شما را قادر می سازد تا ترکیب داروها و اثرات آنها بر بدن را درک کنید.

همچنین دانشجوی این رشته برای ارائه خدمات به بیماران باید بتواند با افراد به درستی ارتباط برقرار کرده و خوب صحبت کند و در ضمن فردی سخت کوش و جدی باشد چون دروس این رشته بسیار فراگیر و متنوع بوده و هم جنبه حفظی و هم جنبه تحلیلی دارد و در نتیجه به تلاش و علاقه مند بودن نیازمند است.

رشته داروسازی از جمله رشته هایی است که تعداد جمعیت فارغ التحصیلان آن بسیار کم است. به طور استاندارد برای هر 110 تخت در بیمارستان باید یک دکتر داروساز بالینی و دو دکتر دارو ساز عمومی وجود داشته باشد. به دلیل جمعیت کم تحصیل کرده های داروسازی و راه اندازی کارخانه های تولید مواد آرایشی و بهداشتی، این افراد به نسبت سریع تر جذب بازار کار می شوند.

فارغ‌التحصیلان باید در مدت زمان 2 سال در مناطق محروم طرح اجباری رشته داروسازی را سپری کنند. پس از گذراندن این دو سال فارغ‌التحصیلان به راحتی می‌توانند وارد بازار کار شوند. داروخانه‌های بسیار زیادی در سطح شهر وجود دارند و همین دلیل نیز موجب می‌شود اکثر فارغ‌التحصیلان به راحتی صاحب کار شوند. درآمد رشته داروسازی بسیار مناسب است و جزو رشته‌های پردرآمد گروه تجربی محسوب می‌شود.

بسته به حوزه فعالیت، میزان درآمد داروسازی در ایران می‌تواند متفاوت باشد. همچنین افرادی که داروخانه شخصی خود را راه‌اندازی کرده‌اند، از سطح درآمدی بسیار بالاتری برخوردارند.

اما در رابطه با جایگاه شغلی این رشته، متاسفانه به دلیل عدم شناخت کافی تصویر ذهنی ای که در جامعه وجود دارد تنها فروشنده دارو است! درحالی که زمینه های کاری بسیار گسترده بوده و حیطه های تخصصی متنوع تری را در بر می گیرد

رشته داروسازی در جهان نیز از جمله رشته های محبوب و جذاب محسوب می‌شود.

جایگاه اجتماعی و جایگاه شغلی بسیار عالی و همچنین درآمدهای بسیار بالا باعث شده تا این رشته تبدیل به یکی از چند رشته برتر محبوب در سطح جهان باشد.

یکی از نکات مثبت بسیار عالی درباره رشته داروسازی در جهان امکان ورود خیلی سریع فارغ التحصیلان این رشته بازار کار آن هم با درآمد قابل توجه است.

کانادا، آمریکا، انگلیس، استرالیا، سنگاپور، ژاپن، سوئد، آلمان و چین از جمله بهترین کشورها برای تحصیل در رشته‌ داروسازی هستند.

علوم پزشکی تهران

شهید بهشتی

علوم پزشکی شیراز

علوم پزشکی تبریز

علوم پزشکی مشهد

علوم پزشکی اصفهان

علوم پزشکی مازندران