Providing OCD Clients with a Choice
16
شهریور

تفاوت رشته روانشناسی و مشاوره

اگر نگاهی به دفترچه کنکور بیاندازید با رشته هایی رو به رو خواهید شد که از نظر اسمی و در نگاه اول شاید خیلی شبیه به هم به نظر بیان  اما با هم تفاوت هایی دارند.

در ادامه به تفاوت ها و شباهت های رشته روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و همچنین رشته جامعه شناسی و مردم شناسی می پردازیم.

تفاوت رشته روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی

  • رشته مشاوره و روانشناسی تا حدود زیادی با یکدیگر همپوشانی دارند. بدین معنا که تعداد دروس مشترک این دو رشته بسیار زیاد می باشد. اما در برخی از از واحدهای درسی دانشگاهی این دو رشته متمایز است.
  • دانشجوی رشته مشاوره در طول دوران تحصیل خود آموزش می بیند که چطور افراد را در انتخاب های صحیح زندگی راهنمایی کند تا دچار گمراهی نشوند. بخش زیادی از حیطه شغلی مشاور مربوط به افرادی است که دچار بحران هایی مثل اختلافات خانوادگی یا طلاق شده اند و اکنون نمی دانند که چگونه از این بحران عبور کنند و به مشاور مراجعه می کنند. و روانشناسان بیشتر به اختلالات شدید انسان می پردازند.
  • هرچند دانشجویان رشته علوم تربیتی نیز برخی از دروس مرتبط با روانشناسی را مطالعه می‌کنند، اما کار اصلی آن‌ها شناخت روان و مشکلات آن نیست. در حالی‌که یک روانشناس و مشاور به صورت تخصصی درباره روان، نظریات روانشناسی و شاخه‌های مختلف آن در دوره کارشناسی آموزش می‌بیند.
  • یکی از اشتباهات رایج بین عموم این است که تربیت معلم و علوم تربیتی را با هم اشتباه می‌گیرند. تربیت معلم نام یکی از مراکزی است که در رشته‌های مختلف دانشجو می‌پذیرد و فارغ‌التحصیلان برای تدریس در مدارس آماده می‌شوند. در حالی‌که علوم تربیتی مرتبط با فرآیند آموزش و تعلیم است ولی به مدرسه نیز محدود نمی‌شود.

تفاوت رشته جامعه شناسی و مردم شناسی

  • رشته مردم شناسی در برگیرنده علوم مرتبط با خصوصیات فرهنگی و اجتماعی گروهی از اجتماعات انسانی می باشد. در صورتی که رشته جامعه شناسی به مطالعه جامعه و رفتار اجتماعی انسان ها می پردازد این رشته بیشتر به جنبه های نظری را در بر می گیرد و به دنبال مفاهیم پنهان در رفتار ها می گردد.
  • در رشته مردم شناسی  هدف گروه های انسانی هست که می تواند در محدوده جغرافیایی یا بازه زمانی معین  زندگی می کنند و لی جامعه شناسی به دنبال فهم جامعه و پدیده های اجتماعی آن جامعه است پس به بررسی علومی می پردازد که شامل زندگی اجتماعی مردم، و جوامع انسانی است.
  • از دیگر تفاوت های رشته جامعه شناسی با مردم شناسی این است که جامعه شناسی بسیار گسترده است و طیف وسیعی از پدیده های اجتماعی از سطح خرد مثل ارتباط میان دو فرد تا سطح کلان مثل ارتباطات میان فرهنگ ها را شامل می شود.