4 Main Types of Law Which One Is the Best For You 1024x538 e1631716836255
05
مهر

معرفی رشته علوم قضایی

رشته علوم قضایی یکی از زیر مجموعه های رشته انسانی است.

علوم قضایی همانند حقوق ناظر بر تمام روابط اجتماعی مردمان یک سرزمین است که آثار حقوقی دارد و به موضوعاتی مثل مالکیت، قراردادها، مسئولیت های ناشی از حوادث، و… می پردازد.

ویژگی افرادی که در این رشته وارد می شوند، همانند دانشجویان رشته حقوق است. اولین ویژگی دانشجویان علوم قضایی علاقه است و انتخاب رشته آن ها باید براساس علاقه باشد؛ نه صرفا به دلیل اینکه رشته ای با بازارکار خوب در علوم انسانی است.

همچنین فن بیان و نحوه استدلال برای کارشناسان علوم قضایی و وکلا بسیار مهم است. یکی دیگر از خصلت های کارشناسان علوم قضایی داشتن صداقت و امانتداری نسبت به موکل و سازمان مافوق خود است. علاوه بر این یکی دیگر از توانایی های لازم برای این رشته داشتن حافظه خوب و تسلط و آشنایی کامل در قوانین و امور حقوقی، دقت بالا، و جسارت است.

رشته‌ای که به‌مانند حقوق، حول حق یابی و برپایی عدالت و معیار قانون می‌گردد؛ با این تفاوت که به‌جای وکیل، قاضی تربیت می‌کند. پذیرش این رشته، در دانشگاه سراسری برای فارغ‌التحصیلان هر سه رشته انسانی، تجربی و ریاضی ممکن است، اگرچه ظرفیت پذیرش این رشته در گروه انسانی نسبت به سایر گروه‌ها بیشتر است.

پذیرش در رشته علوم قضایی دارای شرایط خاص پذیرش است و دانشجویان این رشته بورسیه تحصیلی دریافت می کنند و اکثر آن ها برای امر قضاوت آماده می شوند. علاوه بر این بعد از اتمام تحصیل، فارغ التحصیلان رشته علوم قضایی متعهد به خدمت در بخش های قضایی و اداری دولتی می شوند. با توجه به وضعیت اشتغال کشور و امنیت شغلی رشته عـلوم قضایی، این رشته جزء رشته های پرطرفدار انسانی است.

بعضی از فارغ التحصیلان کارشناسی رشته عـلوم قضایی می توانند به صورت کارشناسی ارشد پیوسته علوم قضایی ادامه تحصیل دهند. همچنین بعضی دیگر از دانش آموختگان علوم قضایی می توانند با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و انتخاب رشته علوم قضایی و پذیرش در آن در یکی از گرایش های علوم قضایی شامل حقوق تجارت، حقوق ثبت، حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق خانواده، حقوق خصوصی و حقوق عمومی ادامه تحصیل دهند.

ضمن اینکه سنوات تحصیلی دانشجویان جزئی از سابقه خدمتشان محسوب می‌شود. فارغ التحصیلان رشته علوم قضایی می‌توانند پس از اتمام دوران تحصیل خود در حوزه و ادارات ثبت اسناد و املاک، فعالیت در دفاتر اسناد رسمی به صورت سردفتر و دفتریار، نوشتن و تنظیم قرارداد‌های اقتصادی و بازرگانی داخلی و خارجی، اداره تسویه ورشکستگی و سرپرستی محجوران فنی و حقوقی، اجرای احکام، بازپرسی و دادیاری، به عنوان مشاوران حقوقی در وزارتخانه‌ها و موسسات دیگر دولتی و … مشغول به کار شوند. همچنین فارغ‌التحصیلان رشته علوم قضایی توانایی‌های لازم را برای تصدی امر قضا در محاکم جمهوری اسلامی ایران پیدا می‌کنند.

توجه به اینکه دانشجویان علـوم قضایی، تمامی دروس تخصصی رشته حقوق را نیز مطالعه می‌کنند، می‌توانند موقعیت‌های شغلی فارغ‌التحصیلان حقوق را نیز داشته باشند. در صورتی که فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد پیوسته سهمیه استعداد‌های درخشان را داشته باشند می‌توانند در آزمون سراسری بدون کنکور در مقطع دکترای حقوق ادامه تحصیل دهند؛ همچنین دانشجویان در طول تحصیل حقوق ماهیانه کارآموزان قضایی نیز دریافت کنند.

مقدمه علم حقوق، حقوق جزای عمومی، حقوق اساسی، حقوق مدنی اشخاص و حمایت از محجوران، عربی.

حقوق سازمان‌های بین‌المللی، حقوق اداری، اصول فقه، متون فقه، حقوق تجارت اشخاص، حقوق تجارت شرکت‌ها، حقوق تجارت‌اسناد تجاری، حقوق تجارت ورشکستگی، حقوق مدنی (اموال و مالکیت، کلیات قراردادها، الزامات خارج از قرارداد، خانواده، عقود معین، شفعه، وصیت وارث)، آیین دادرسی مدنی، متون حقوقی، آئین دادرسی کیفری، کار تحقیقی، حقوق بین‌الملل خصوصی، جرم‌شناسی، حقوق جزای اختصاصی، قواعد نفقه، حقوق تطبیقی، ادله اثبات دعوی، حقوق کار، پزشکی قانونی.

فردی که در این رشته و در این دانشگاه تحصیل می‌کند، استخدام قوه قضائیه شده است و دغدغه‌ی اشتغال نخواهد داشت. فارغ‌التحصیلان بعد از اتمام تحصیل در بخش‌های قضایی و حقوقی دولتی مشغول به کار می شوند. یکی از اصلی ترین حوزه های کاری فارغ التحصیلان علوم قضایی قضاوت است. علاوه بر شغل قاضی، بعضی از آن‌ها در مشاغلی نظیر استاد دانشگاه، نماینده مجلس، وکیل دادگستری، کارشناسان ارشد سازمان‌های وابسته به قوه ی قضائیه مشغول به کار می‌شوند. همچنین آن‌ها می توانند در دفاتر اسناد رسمی به صورت سردفتر و دفتریار و در ادارات تسویه ورشکستگی و ادارات ثبت اسناد و املاک مشغول به کار شوند.

رشته علوم قضایی فقط در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری ارائه می شود.

علوم قضایی از جمله رشته های دارای شرایط خاص کنکور سراسری و کنکور کارشناسی ارشد است که با ظرفیت پذیرش محدود فقط در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری ارائه می شود. بنابراین پذیرش در رشته علوم قضایی در دانشگاه دولتی روزانه انجام می گیرد و هیچ یک از دانشگاه های پیام نور ، آزاد ، غیر انتفاعی ، نوبت دوم و دانشگاه پردیس خودگردان ، این رشته را ارائه نمی دهند.

در مقطع فوق لیسانس این رشته امکان دریافت بورسیه بسیار کم است. شما می‌توانید بهترین کشورهایی که تحصیل رایگان دارند را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایید. البته ایتالیا در تمام مقاطع بورسیه دارد اما کشور مناسبی جهت مهاجرت و کار نیست. در مقطع دکتری شما باید استاد راهنما داشته باشید. بورسیه و شرایط دریافت بورسیه نسبت به هر کشور و هر دانشگاه می تواند متفاوت باشد. اما دریافت بورس به طور کلی رقابتی است و دانشجویانی که شرایط بهتری داشته باشند و از شانس بالاتری برای دریافت آن برخوردار خواهند بود. متقاضیانی که بتوانند پرونده قوی‌تر ارائه دهند اعم از ارائه مدرک زبان- داشتن معدل بالا- داشتن مقاله های بین‌المللی و در نهایت داشتن یک استاد راهنما و ارائه انگیزه نامه تحصیل می‌تواند تاثیر فوق العاده‌ای در دریافت بورسیه داشته باشد.