Architect Customizable Isometric Illustrations Amico Style
30
فروردین

معرفی رشته مهندسی معماری

یکی از رشته های جذاب  گروه ریاضی  که بسیاری از افراد علاقه مند  به تحصیل در این رشته هستند، مهندسی معماری است. چرا که معماری یک هنر است.

مباحث درسی این رشته ترکیبی از فن و هنر است. مهندسی در لغت به معنی هندسه دان است  و به کسی می گویند که  با هندسه و مباحث هندسی  سر و کار دارد و معمار هنرمندی است که به کمک مباحث هندسی بنایی می سازد که گاه تا هزاران سال باقی است و گاهی حتی هویت یک جامعه می شود. شیوه ی پذیرش آن هم با کنکور و هم بدون کنکور است و پذیرش بومی  قطبی دارد.

شانس قبولی در دانشگاه های برتر حدود 200 هزار نفر و در کلیه ی دانشگاه های کشور حدود 13 هزار نفر است.

معماری تحقق ساختن از خواستن است.معماری با بهره گیری از خلاقیت می تواند ماورا ، طبیعت را در طبیعت و حقایق را در عملکردها متجلی کند ، ماهیت معماری دارای دو بعد علمی و هنری است .

در واقع معماری هنر خلق کردن است.

مدت تحصیل:

این رشته در مقطع کارشناسی 4 سال و معادل 8 ترم است.

تعداد کل واحدهای درسی دوره 140 واحد به شرح زیر است:

دروس عمومی 20 واحد

دروس پایه 29واحد

دروس اصلی 60 واحد

دروس تخصصی 27 واحد

دروس اختیاری 4 واحد

امکان ادامه تحصیل در رشته معماری به علت قدیمی بودن این رشته در ایران در دانشگاه های مادر و غیر دولتی و آزاد امکان پذیر است.و تا مقطع دکتری  هم میتوان آن را ادامه داد.

گرایش های مقطع ارشد به شش دسته ی:

معمـاری-معمـاری

معمـاری-منظر

تکنولوژی معمـاری

معمـاری – انرژی

معمـاری –مرمت بناها و بافت های تاریخی

معمـاری-مدیریت پروژه و ساخت

مواردی که برای تبدیل فرد به یک معمار خوب نیاز است شامل کمی ذوق هنری، قدرت خلق یک اثر نو، تخیل قوی و روحیه کار گروهی می باشد. مهندس معمار دارای تفکرات ناب و خلاقانه است که با توجه به فرهنگ سبک معماری منطقه، اقلیم دید و منظر مناسب طرح می زند. این هنر یکی از هفت هنر اصلی است و معمار هنرمند است و آثار او در گروه آثار هنری قرار می گیرد. معمار باید دارای قدرت تجسم بالا، ذوق هنری و خلاقیت باشد و عناصر زیبایی شناختی بصری را بشناسد.

طراحی‌، زیباشناسی‌ و نحوه‌ زیباکردن‌ حجم‌ها، نماها و پلان‌ها به‌ قسمت هنر و دروسی‌ مثل‌ سازه‌های‌ بتنی‌ و فلزی‌، مقاومت‌ مصالح‌، ایستایی‌، تأسیسات‌ مکانیکی‌ و الکتریکی‌ به‌ قسمت فنی‌ این‌ رشته‌ ارتباط دارد. لازم به ذکر است که دروس‌ هنری‌ اهمیت‌ بیشتری‌ دارند و دروس‌ علمی‌ و فنی‌ در راستای‌ این دروس‌ هستند. مثلا معمار در طراحی‌ خانه‌ باید فضای‌ آرامش‌بخشی‌ را ایجاد کند تا باعث‌ اضطراب‌، خستگی‌ و دلتنگی‌ نگردد. کاری‌ که‌ بیش‌ از رعایت‌ اصول‌ فیزیکی‌ مثل‌ نور و صوت‌، نیاز به‌ آشنایی‌ با اصول‌ زیبایی‌شناسی‌ دارد.

در مقطع کارشناسی‌ به‌ جنبه‌های‌ فنی‌ معماری‌ بیشتر توجه می شود و فارغ‌التحصیلان این‌ رشته‌ می‌توانند به‌ ساختمان‌ سازی‌ (طراحی‌ فنی‌ ساختمان‌های‌ مختلف‌) مشغول شوند. ولی فارغ‌التحصیل‌ کارشناسی‌ ارشد بیشتر به جنبه‌های‌ هنری‌ معماری‌ می پردازند. مهندس‌ معمار در کنار طراحی‌ بناها به‌ طراحی‌ و ساخت‌ ماکت‌ و طراحی‌ معماری‌ داخلی‌ هم میتواند مشغول باشد. فارغ‌التحصیل‌ معماری‌ آمادگی‌ کار در رشته‌های‌ مرتبط‌ با معماری‌ مثل‌ طراحی‌ صحنه‌ یا طراحی‌ صنعتی‌ را هم دارد. کسانی که از دانشکده معماری فارغ التحصیل می شوند پروانه نظام مهندسی نمی گیرند و نمی توانند یک دفتر مهندسی راه اندازی کنند. ولی با توجه به پیشرفت ساخت و سازهای مسکونی، تجاری، فرهنگی و غیره بازار کار خوبی منتظر فارغ التحصیلان است.

حقوقی که مهندس معمار دریافت می کند نسبت به خیلی از مشاغل بهتر است و اگر این افراد پروانه اشتغال به کار از سازمان نظام مهندسی داشته باشند بابت هر تاییدیه نقشه مبلغ مناسبی می گیرند. اگر این افراد در بخش دولتی استخدام شود، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کند. اگر در شرکت های خصوصی کار کنند که طبق سابقه کار و سطح تحصیلات حقوقشان متفاوت خواهد بود.

مهاجرت کاری به نسبت مهاجرت تحصیلی کمی سخت‌تر است اما در صورت موفقیت شخص متقاضی به یافتن کار در کشور مقصد به دلیل کمتر بودن هزینه‌ی آن، این روش مهاجرت را بسیار محبوب ساخته است. امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور برای این رشته نیز بسیار وسیع است و حتی با امکاناتی که شاید در ایران به سختی بتوان به آن دسترسی پیدا کرد.

  1. دانشگاه تهران
  2. دانشگاه علم و صنعت
  3. دانشگاه شهید بهشتی
  4. دانشگاه هنر تهران
  5. دانشگاه فردوسی مشهد
  6. دانشگاه یزد
  7. گیلان
  8. مازندران
  9. تبریز
  10. ابوعلی سینا