چقدر تا کنکور زمان دارم؟
03
مهر

واقعا تا کنکور چقدر زمان دارم ؟

«هیچ موفقیتی بدون یک برنامه ریزی درست اتفاق نمی افتد»

ساعت مطالعه شما زمانی اهمیت پیدا می کند که یک داوطلب با ۴۰ ساعت مطالعه هفتگی در کنکور موفق شده است و دیگری هم با ۶۰ ساعت مطالعه هفتگی تو کسب نتیجه ناکام مانده !
و این یعنی اهمیت کیفیت مطالعه بر کمیت آن. پس در مرحله اول ما باید به یک خودشناسی دست پیدا کنیم و از یک سری فاکتورها در مورد خود مطلع شویم. برای مثال پایه درسی من تا چه حد قوی است؟ یا اینکه میزان تمرکز من در طول روز چگونه است؟ زمان مطالعه برای کنکور چقدر است؟

در ادامه به این مطالب خواهیم پرداخت.

افراد همیشه در زندگی نیاز به برنامه ریزی دارند تا بتوانند کار و فعالیتهایشان را به درستی انجام دهند.

امروزه این دیگر یک شعار نیست بلکه یک حقیقت است که «هیچ موفقیتی بدون یک برنامه ریزی درست اتفاق نمی افتد»

اما متاسفانه هنوز هم خیلی از داوطلبان کنکور اعتقاد دارند که خودشان می توانند بهترین برنامه ریزی را برای خود بنویسند اما در واقع باید بدانید که سخت می توانید سطح علمی خود را در حیطه ی برنامه ریزی برای کنکور با مشاور و یا کارشناسی که تحصیل کرده این رشته است و تجربه ی چندین ساله ی آموزش و مشاوره دارد، مقایسه کنید .

تا کنکور فرصت دارم

منظور از برنامه ریزی، اختصاص ساعت یا ساعاتی از طول روز  به کاری خاص است، به طوری که همه کارها در وقت خود و طبق زمان بندی قبلی به انجام رسد و چیزی از آن باقی نماند. در نتیجه هر برنامه ریزی مفید و کاملی مستلزم چندین کار است که به ترتیب می پردازیم:

1) اول کاغذ و خودکاری بردارید و فهرستی از کارهای خود را که در فهرست های زیر آمده تهیه کنید

الف) فهرستی از همه کارهای تان که قرار بوده انجام دهید ولی انجام نداده اید

باید چه کاری را شروع می کردید ؟ تماس هایی که باید می گرفتید؟ معلمی که می خواستید با او در مورد مشکل درسی تان صحبت کنید و چیزهایی از این قبیل. سعی کنید دست کم یک صفحه از این برنامه های انجام نشده را تهیه کنید.

ب) حال فهرستی از کارهایی که باید در منزل انجام دهید تهیه کنید

کارهای مربوط به منزل که بر عهده شما است و باید آن ها را انجام دهید و شما یا آن ها را عقب می اندازید یا از انجام آن ها راضی نیستید. مثل مرتب کردن اتاقتان، جورابی که هر روز می گویید اگر وقت کنم می شویم، مرتب کردن کتابها و جزوه ها و …

ج) فهرستی هم از کارهایی شخصی که  دارید بردارید

پیام ها، قرار ملاقات ها، تماس های تلفنی، مهمانی ها، دیدار مجدد دوستان و در نهایت کارهایی که توقع دارید کسی دیگر آن ها را به جای شما انجام دهد.

د) لیستی از کارهای روزمره بردارید:

خواب، غذا، تماشای تلویزیون، مطالعه، ورزش و … .

ه) و بالاخره لیستی از کارهایی که قرار است روزی انجام دهید

شرکت در یک کلاس هنری، یادگیری یک زبان خارجی، یادگیری یک ساز، رفتن به یک باشگاه ورزشی، ترک کردن عادت بدی که بارها خواسته اید ترکش کنید، برنامه ای که بارها خواسته اید برای کارهایتان بنویسید و… . تأکید می کنیم که اکنون این فهرست ها را تهیه کنید. نگران این حجم کار یا زمانی که برای تهیه می گذارید نباشید که چگونه و با کدام توان و وقت، انجامش خواهید داد، چون در مورد آن بعداً صحبت خواهیم کرد.

شرط اساسی برای برنامه ریزی، اول اراده و تصمیم است دوم یک تعهد واقعی به خود. به دور و بر خود نگاه کنید، عده زیادی از مردم هستند که شما آن ها را می شناسید و به راحتی می توانید در یکی از دو دسته موفق یا ناموفق قرار شان دهید. هیچ وقت فکر کرده اید که چرا اکثر مردم ناموفق هستند و فقط بعضی میان این همه آدم به موفقیت رسیده اند؟

در خیلی از آدم ها علل عدم موفقیت موارد زیر است :

1- خواسته خود را با جدیت و قدرت دنبال نمی کنند.

2- به هر دلیلی بهانه می آورند و کار خود را عقب می اندازند.

3- همش می گویند فردا یا اگر در پی آن می روند، از راهش نمی روند.

4- بدون برنامه و شناخت راه اقدام می کنند که نتیجه آن معلوم است.

مسئله دیگر این است که ما در کنار هدفی که داریم باید اهمیت زیادی برای سلامت خود قائل باشیم حتما دیده اید کسانی را که  هرگز وقت درستی برای صبحانه و ناهار خود نمی گذارند احتمال دارد به هدف خود برسند اما در ازای آن سلامتی خود را به مخاطره می اندازد .

افرادی هم هستند که تلاش می کنند  ولی به جایی نمی رسند. علتش این است که هیچ وقت به آینده ی کارشان فکر نمی کنند. به طور مثال اگر کسی امروز پس از کلی زحمت و تلاش، استاد ساخت ظروف مسی یا سنگی شود، مسلماً از شغل خود برای تامین هزینه های زندگیش نمی تواند کمک بگیرد، چون فصل این نوع کارها گذشته است و جز معدودی، دیگر کسی از این ظرف ها استفاده نمی کند.

هر کاری باید با توجه به آینده اش مورد پیگیری قرار گیرد، مثلاً باید شما ببینید از دانشگاه رفتن چه هدفی دارید و آیا پس از اتمام تحصیل به چیزی که می خواهید می رسید؟ پس از این آینده نگری و در نظر داشتن دورنمای حداقل ده ساله، باید با منطق و شیوه ای درست، تلاش کنید تا به هدفتان برسید .

20150512050128 shutterstock 124904123

2) برنامه ریزی:

لیست ها  را جلوی خود قرار دهید. همیشه در یک برنامه ریزی موردی وجود دارد که ذهن ما را فوق العاده به خود مشغول کرده و مثلاً قبولی در کنکور.  کارهایی هم وجود دارند که ناگزیر از انجام آنهاییم. بعضی کارها هم در حقیقت نیاز به زمان و استمرار دارند، مثل کلاس های هنری و زبان. اینها مسلماً از جهت اولویت در یک جایگاه قرار ندارند. بنابراین ابتدا از میان لیست های خود، کارهای اجباری و کارهای مربوط به آینده را جدا کنید و سعی نمایید در طول روز یا هفته وقتی برای آن ها در نظر بگیرید.

اشتباه بعضی ها این است که گمان می کنند حالا که قرار است درس بخوانند، دیگر هیچ کاری نباید انجام دهد.

برنامه های این قبیل افراد، خشک، بدون انعطاف و بدون در نظر گرفتن نیازهای دیگر زندگی است. شما میتوانید در کنار ساعاتی که برای مطالعه درس هایتان اختصاص می دهید کاری که باعث می شود شما از انجام آن احساس شادی و انرژی می کنید را نیز انجام دهید .

سعی کنید در برنامه خود آدمی معقول و منطقی باشید. به جای این که خود را از همه چیز محروم کنید، سعی نمایید از وقت هایتان به گونه ی صحیح استفاده کنید.

نکته مهم دیگر تایم خواب شما است و شما نباید اصلا از زمان خوابتان بزنید! چون بدن ما در روز به 6 الی 9 ساعت خواب احتیاج دارد.

در طول روز وقتی هم برای مدتیشن یا عبادت قرار دهید

انجام این قبیل اعمال، هم باعث افزایش تمرکز و هم باعث آرامش تان می شود

همیشه در طول روز کارهایی برای انجام دادن وجود دارند:

تماشای یک سریال یا یک مسابقه فوتبال (به شرط اینکه عادت به تماشای همه سریال ها یا مسابقات را نداشته باشید)، بردن برادر یا خواهر کوچکتر به مدرسه یا مهد کودک و … . همه در زندگی کارهایی از این قبیل دارند. این کارها را از برنامه خود حذف نکنید. زمان آن را معیّن کنید و به نحو احسن انجامشان دهید. آن ها داخل زندگی شما و جزء جدا نشدنی آن هستند، پس با حذف آن ها زندگی تان را ناقص نکنید. فایده دیگری هم در این برنامه ها وجود دارد، مثلاً راه میان خانه تا مدرسه و… فرصت خوبی برای تکرار لغات زبان انگلیسی یا حفظ کردن یک شعر یا مرور مطالب درسی در ذهن است. این فرصت ها را از دست ندهید.

ممکن است مشغول رفتن به کلاس کامپیوتر یا یک باشگاه ورزشی باشید.

خوب است در این کارها افراط نکنید، ولی آن ها را تعطیل هم نکنید. برای آغاز یک کلاس جدید با احتیاط و طبق برنامه عمل کنید، آن هم اگر وقت اضافی برای این کار داشتید، ولی اگر از قبل به کاری مشغول بوده اید که وقفه بین آن باعث ضرر  یا فراموشی می شود، آن را تعطیل نکنید. کمی نظم و ترتیب را در آن دخیل کنید یا زمانش را کمتر کنید.

حالا وقت آن رسیده که شما روی ساعت های باقیمانده روزتان تمرکز کنید، آن ها را به درس اختصاص دهید.

چون قصد شرکت در کنکور را دارید، لازم است مطابق شرایط آن برنامه ریزی کنید. امتحان کنکور سراسری در سال های قبل دو بخش عمومی و اختصاصی برگزار می گردد. اما در کنکور1402 حذف قطعی دروس عمومی با بالا رفتن تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان بر نتیجه کنکور آن ها رابطه مستقیم داشته و بر اساس اعلام رئیس سازمان سنجش، تاثیر سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ با توجه به حذف دروس عمومی از کنکور، ۴۰ درصد قطعی خواهد بود. دانش آموزان و داوطلبان کنکور، برای رسیدن به رتبه دلخواه و قبولی در رشته مورد نظر خود، با توجه به مفهومی شدن سوالات کنکور و حذف دروس عمومی کنکور، به یادگیری مفهومی دروس اختصاصی و تکنیک هایی برای زدن تست ها در کمترین زمان ممکن، نیاز دارند.

با رعایت کردن این نکات و مشاوره و برنامه ریزی درست و اصولی اون وقت می توانید متوجه شوید چه قدر تا کنکور زمان دارید و چه کارهایی می توانید انجام دهید