معرفی رشته مامایی
03
تیر

معرفی رشته مامایی

یکی از پرطرفدارترین زیرمجموعه  های رشته های علوم پزشکی رشته مامایی است که نقش بسیار مهم و قابل توجهی در زمینه‌های پزشکی دارد. نقش عمده ماما در ارتباط با مادر و کودک است. در واقع ما به مشاوره قبل بعد و حین ازدواج و همچنین آموزش نحوه تنظیم خانواده و مراقبت از کودک در دوران بارداری و زایمان طبیعی و سزارین و همچنین مراقبت بهداشتی مادر و کودک در زمینه های بهداشت به عهده ماما می باشد. رشته مامایی فعالیت خود را میتواند از دوران قبل از حاملگی شروع کند و حتی بعد از زایمان شش سالگی کودک نیز ادامه داشته باشد.

شیوه ی پذیرش آن هم با کنکور است و پذیرش بومی قطبی دارد.

شانس قبولی در دانشگاه های برتر حدود 100 نفر و در کلیه ی دانشگاه های کشور حدودهزار نفر است.

هدف از تعلیم فراگیران این رشته، تربیت ماماهایی توانمند می باشد که قادر به تولید علم و نشر آن در سطح جهانی در راستای ارتقای کیفیت سلامت مادر و کودک و خانواده باشند و زیر بنای محکمی برای سلامتی جامعه در کشور فراهم نمایند. از دیگر اهداف رشته مامایی در حوزه بالینی تعلیم و تربیت ماماهای ماهر، متعهد، توانمند، خلاق و مسئولیت پذیر به منظور ارتقاء سطح سلامت جامعه در جهت تأمین نیازهای جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی مرتبط با سلامت و بهداشت مادران، کودکان و خانواده است بنحوی که دانش آموختگان این رشته بتوانند در مراکز بهداشتی درمانی، مشاوره خدمات مامایی، بیمارستانها و سایر مراکز مرتبط فعالیتهای موثر و کارآمد را دربالاترین سطح استانداردهای حرفه ای ارائه کرده و رضایتمندی مراجعین و مددجویان را تامین نمایند.رسالت دیگر گروه در حوزه پژوهش انجام تحقیقات در جهت شناخت نیازهای آموزشی، بهداشتی و درمانی جامعه خصوصا مادران و کودکان و بدنبال آن بازنگری مداوم برنامه های آموزشی مامایی دراین راستا و نیز بازخورد مناسب جهت بهینه سازی سیستم آموزشی کشور، ارتقاء و بهبود کیفیت آموزش و ارزشیابی دانشجویان است. رسالت  دیگر  این گروه تربیت دانش‌آموختگان برای تأمین و تکمیل کادر علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور در رشته های مامایی، بهداشت باروری و مشاوره در مامایی است. به این منظور توسعه توانمندی های اعضاء هیأت علمی گروه مامایی متناسب با تحولات علمی رشته و استانداردهای ملی و جهانی در دستور کار قرار خواهد گرفت. ارتقاء ارتباطات بین رشته ای درجهت توانمندسازی دانش آموختگان و آموزش دانشجویان سایر رشته های علوم پزشکی و حتی غیر علوم پزشکی نیز نیازمند توجه ویژه است.

بعد از مقطع کارشناسی افرادی که مایل به ادامه تحصیل هستند می توانند در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته ادامه تحویل دهند. طول دوره کارشناسی ارشد دو سال است که می تواند تا حداکثر سه سال طول بکشد. بعد از این که مقطع کارشناسی ارشد طی شد افراد می‌توانند در مقطع دکترا نیز ادامه تحصیل دهند. زنان در عرصه های مختلف همیشه به فرد ماهری که در طول زایمان همراهشان باشد نیاز دارند تا بتوانند در تمام مراحل او را یاری دهد.. تعداد کل واحدهای درسی دوره 140 واحد به شرح زیر است:

دروس عمومی 22 واحد

دروس پایه20 واحد

دروس اصلی 17 واحد

دروس تخصصی62واحد

کارآموزی16 واحد

کارشناسی ارشد مامایی 32 واحد است که 16 واحد دروس اختصاصی اجباری 10 واحد دروس اختصاصی اختیاری و شواهد مربوط به پایان نامه است دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و کردستان، اهواز، شهید بهشتی تهران، تبریز، تهران، شیراز مشهد، گیلان و دانشگاه علوم پزشکی ایران دانشگاهایی هستند که در مقطع کارشناسی ارشد مامایی دانشجو می پذیرند . در مقطع دکترای مامایی رشته‌هایی مانند بیولوژی تولید مثل، بهداشت باروری، سالمند شناسی و فیزیولوژی بیو انفورماتیک پزشکی و سلامت در بلایا، فوریتهای سلامت و رفاه اجتماعی، اپیدمیولوژی مددکاری و گفتاردرمانی می توانند ادامه تحصیل دهند.

باید احساس مسئولیت و وظیفه و علاقه داشته باشد. اگر علاقه و عشق و مسئولیت پذیری کافی را نداشته باشد نمی تواند پاسخگوی نیاز بیماران باشد. این رشته همچنین صبر و حوصله زیادی را می طلبد زیرا زنان که در حال زایمان و بارداری هستند شرایط بسیار حساس و سختی را پشت سر می‌گذارند و خیلی از حرکاتشان در اختیار خودشان نیست و ماما باید به قدری صبور باشد تا علاوه بر اینکه به او آرامش بدهد کنترل امور را به دست بگیرد و سلامتی آنها را کنترل کند. دانشجوی رشته مامایی باید تحمل خونریزی، شب کاری و مواجهه با صحنه های ناخوشایند را داشته باشد و تا حد زیادی به کارهای عملی علاقه مند باشد زیرا بسیاری از دروس این رشته عملی است و تعداد درس های کمتری تئوری هستند.  از افرادی که در این رشته وارد میشود نمی‌دانند که این رشته دروس عملی زیاد در همان ترم اول باید واحد های زیادی را در بیمارستانها بگذرانند و به همین دلیل در همان ابتدای کار انصراف می‌دهند

در ارتباط با بازار کار و فرصت‌های شغلی رشته مامایی نظرها بسیار متفاوت است. بعضی ها معتقد هستند که فرصت های شغلی مامایی خیلی کم و اندک است و تعداد زیادی کار هستند که در شاخه های نا مرتبط با رشته تحصیلی فعالیت می‌کنند و بعضی نظر مخالف این ایده دارند. اما به طور کلی ماما می تواند در مراکزی که با شغل او ارتباط دارد و همچنین در بیمارستانها درمانگاهها دانشگاهها و مراکز بهداشتی فعالیت خود را ادامه دهند.

مامایی یکی از بهترین رشته‌ها برای ادامه تحصیل و کار در خارج از کشور است. افرادی که به دنبال مهاجرت برای مامایی هستند باید به نکات زیادی توجه کنند. افرادی که به دنبال مهاجرت هستند باید زبان بسیاری قوی داشته باشند، زیرا افراد ماما به صورت مستقیم با افراد در ارتباط هستند. کشورهای زیادی را برای مهاجرت ماماها می‌توان معرفی کرد که هر کدام از این کشورها امکانات زیادی را در اختیار فارغ‌التحصیلان قرار می‌دهند. کانادا، استرالیا، نیوزلند، آمریکا، انگلستان، آلمان، دانمارک و … از بهترین کشورهایی هستند که ماماها برای مهاجرت می‌توانند اقدام کنند. فارغ‌التحصیلان رشته مامایی برای داشتن اطلاعات بیشتر باید به سایت‌های خاص این کشورها مراجعه کنند تا در مورد شرایط مهاجرت اطلاعات بیشتری داشته باشند. این شغل از جمله مشاغل مورد نیاز در اکثر کشورهاست و همین موضوع موجب می‌شود که ماماها به راحتی یک شغل مناسب برای خود پیدا کنند.

  1. دانشگاه علوم پزشکی
  2. دانشگاه تهران
  3. دانشگاه شهید بهشتی
  4. دانشگاه تربیت مدرس
  5. دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  6. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  7. دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  8. دانشگاه علوم پزشکی ایران
  9. دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  10. دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز