Urban Planning Design Consultancy Services CAD Outsourcing Services
26
خرداد

معرفی رشته مهندسی شهرسازی

یکی از رشته های با اهمیت و جالب داوطلبان گروه ریاضی مهندسی شهرسازی است. در چند دهه اخیر رشته مهندسی شهرسازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و خیلی از دانشگاه های معروف در این رشته دانشجو می پذیرد. زیرا این رشته توانسته است کمک های بسیار زیادی به حل مشکلاتی که در سطح شهر جامعه با آن برمی‌خوریم داشته باشد. شیوه پذیرش آن هم با کنکور و هم بدون کنکور است و پذیرش بومی قطبی دارد .

شانس قبولی در دانشگاه های برتر حدود 50 نفر پذیرش و در کلیه ی دانشگاه های کشور 6 هزار نفر است.

رشته شهرسازی  در واقع به مداخله و تنظیم فضا و تمامی فعالیت‌های که برای بهبود کیفیت زندگی افراد ساکن شهر است اطلاق می‌شود. بازار کار و زمینه‌هایی که مهندس شهرساز می‌تواند در ایران مشغول به کار شود متفاوت است که می‌تواند از بخش دولتی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، شهرداری ها، استانداری‌ها، وزارت کشور و غیر رکن های وابسته به وزارت کشور و مسکن و شهرسازی نام برد. در کشور ایران نیز به علت نیاز به این رشته دانشگاه مختلف این رشته تدریس می کنند نیاز است که بسیاری از مدیران این رشته را فرا گیرند و بتوانند در زمینه فعالیت خود فعالیت بهتری را ارائه دهند.

احتیاج به رشته ای مثل شهرسازی بیشتر حس می شود چون می توانند در سطحی کلان فعالیت کنند و میتوانند مباحثی مانند اقتصاد، روان شناسی، آمار، سوانح طبیعی (زلزله و …)، مدیریت، حمل و نقل، ترافیک و … را با سایر مسائل ترکیب کنند و نتیجه بهتری را بدست دهند.

مدت تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی 4 سال و معادل 8 ترم است.  فارغ التحصیلان دوره کارشناسی مهندسی معماری می توانند برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته ادامه تحصیل دهند. تعداد کل واحدهای درسی دوره 140 واحد به شرح زیر است:

دروس عمومی 21 واحد

دروس پایه 32واحد

دروس اصلی 42 واحد

دروس تخصصی 31 واحد

دروس اختیاری 14 واحد

 

امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد.

در آزمون كارشناسي ارشد رشته مهندسی شهرسازی فارغ‌التحصيلان مهندسي عمران، جغرافيا، اقتصاد، نقشه‌برداری، معماری، علوم اجتماعی و مرمت و احيای بناهای تاريخی ميیتوانند شركت كنند.

این رشته نیاز به تحقیقات میدانی بسیار دارد پس در مرحله ی اول باید دانشجو وقت زیادی بر روی رشته و درس خود بگذارد.

قدرت تخیل بالا و چیره دست بودن در طراحی نیز یکی دیگر از ویژگی های اساسی این رشته به حساب می آید .

تسلط بر کامپیوتر ، زبان انگلیسی و قوی بودن در درس ریاضیات نیز بسیار در این رشته مهم میباشد.

دانشجوی این رشته علاوه بر مفاهیم تکنیکی مانند نقشه کشی ، مدلسازی ، رسم فنی و … باید در علومی مانند روانشناسی ، جامعه شناسی و هنر نیز علاقه مند باشد.

رشته شهرسازی تخصصی و میان رشته ای است و در زمینه های مختلف مثل شهر و منطقه از یک طرف و طراحی فنی و انسانی و محیطی از طرف دیگر در ارتباط است. مهندسان شهرسازی در ساماندهی بهبود فضای زندگی می‌تواند نقش پررنگی داشته باشند و با ارائه راهکارهای مختلف و طرح های مختلف در زمینه های مدیریت و برنامه‌ریزی فضاها می‌توانند شرکت کنند. با توجه به مواردی که آموزش می بینند می‌توانند برنامه‌های در سطوح شهری و روستایی طراحی کنند و همچنین در فرایند شهرسازی وظیفه خود را انجام دهد. دانشجویان رشته شهرسازی با مفاهیمی مثل روانشناسی رنگ ها هم باید آشنا باشند.

اگر مهندس شهرسازی در بخش دولتی استخدام شود به او مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق می دهند و اگر در بخش خصوصی باشد چون شرایط کمی متفاوت است این مهندسان درآمدهای مختلفی بدست میاورند. تخصص، تجربه و مهارت از عواملی است که در بخش خصوصی مورد توجه کارفرماها است. با توجه به تفاوت مهندسان شهرسازی درآمدهای آنها هم با هم فرق دارد. هرچه فرد قدرتمند تر، متخصص تر و فعال تر باشد، درآمد بیشتری دارد. مهندس شهرسازی که خودش شرکت مهندسی مشاور تاسیس می کند، با توجه به کیفیت خدمات، تعداد مشتریان و میزان فعالیتی که دارد پول در میاورد.

امروزه دانشجویان بسیاری قصد ادامه تحصیل رشته شهرسازی در خارج از کشور را دارند. رشته شهرسازی که شامل طراحی، توسعه و مدیریت شهرها و شهرها می‌شود. طول دوره تحصیل رشته شهرسازی در بهترین دانشگاه‌های جهان نیز، همانند دانشگاه‌های ایران است: ۴ سال برای کارشناسی، ۲ سال برای کارشناسی ارشد و ۲ تا ۳ سال برای دکترا متغیر (دکترا در ایران ۴ سال است) است.

امکان بورس شدن تقریباً برای تمام رشته های تحصیلی وجود دارد از آنجا که رشته شهرسازی در کشورهای پیشرفته بیش از سایر رشته‌های مهندسی و غیر مهندسی مورد توجه قرار گرفته است؛ این امکان بیشتر فراهم شده است.

د.

  1. دانشگاه تهران
  2. دانشگاه تربیت مدرس
  3. دانشگاه شهید بهشتی
  4. دانشگاه علم و صنعت
  5. دانشگاه هنر تهران
  6. دانشگاه طباطبایی
  7. دانشگاه هنر اصفهان
  8. دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
  9. دانشگاه سمنان