physiotherapy benefits
30
شهریور

معرفی رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی از رشته‌های گروه توانبخشی است و مجموعه اقداماتی را شامل می‌شود که برای کمک به یک فرد معلول یا بیمار باید انجام دهند. در واقع  فرد فیزیوتراپیست باید او را از نظر جسمی روانی، اجتماعی به استقلال برساند و در کل به بهبود او کمک کند.

کلمه فیزیوتراپی از دو بخش تشکیل شده است: فیزیو به معنی عوامل فیزیکی و تراپی به معنی درمان است که در واقع فیزیوتراپی همان طب فیزیکی است که برخلاف خیلی از رشته‌های دیگر با مواد شیمیایی و داروها سر و کار ندارند و با استفاده از عوامل مکانیکی و فیزیکی و الکتریکی بیماران را درمان می‌کنند. متخصصین این رشته برای توانبخشی و بهبود به بیماران نقش بسیار تاثیرگذاری را در جامعه ایفا می کنند و می‌توانند از ناتوان شدن افراد در تصادفات و حوادث پیش آمده جلوگیری کنند.

نوع پذیرش این رشته به صورت قطبی می باشد.

در این حرفه فیزیوتراپیست‌ها برای توان بخشیدن به بیماران از عواملی مثل گرما، سرما، الکتریسیته و ورزش و نور استفاده می‌کنند.

بعضی از حوادث باعث می شوند که اندام حرکتی انسان ناتوان شوند و از کار بیفتند و برای بهبودی این شرایط فیزیوتراپیست‌ها وارد عمل می‌شوند و با ابزار مخصوص و حرکات ورزشی در مجموع  باعث افزایش قابلیت‌های فرد از نظر جسمی و روحی و رفع معلولیت می شوند. استفاده از کره، نور، الکتریسیته، آب، لیزر و حرکات مکانیکی ابزار یک فیزیوتراپ است. این رشته نحوه استفاده از این ابزار را برای بهبود بیمار آموزش می‌دهد.

مدت تحصیل در این رشته 4 سال و معادل 8 ترم است.

از مواردی که متخصصین این رشته در جهت بهبود و درمان در حال فعالیت هستند شامل موارد زیر است:

  • بیماری‌های اعصاب
  • بیماری‌های روماتیسمی
  • ضایعات ورزشی
  • بیماری‌های استخوان و مفاصل
  • جراحی‌ها
  • بیماری‌های قلب و عروق
  • بیماری‌های تنفسی
  • بیماری‌های زنان و زایمان
  • بیماری‌های پوستی

‎و مهم‌تر از همه بیماری‌های جسمی و حرکتی

کارشناسی ارشد:

‎فیزیولوژی

‎فیزیوتراپی ورزشی

‎مدیریت توانبخشی

‎علوم تشریحی

‎سلامت سالمندی

‎ارگونومی

دکتری:

‎فیزیوتراپی

‎بیولوژی تولید مثل

‎سالمند شناسی

‎علوم بیومدیکال مقایسه ای

‎علوم اعصاب

‎علوم تشریحی

‎فیزیولوژی ورزشی

‎علوم سلولی کاربردی

‎مشاوره توانبخشی

‎مهندسی بافت

‎مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)

‎ارگونومی

‎مهندسی پزشکی (رباتیک پزشکی)

‎بهداشت حرفه ای

‎نانوفناوری پزشکی

‎کار درمانی

‎پزشکی مولکولی

‎فیزیولوژی

‎علوم تغذیه

‎مطالعات اعتیاد

‎سیاست گذاری سلامت

‎مدیریت اطلاعات سلامت

‎مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

‎علوم و فناوری های تصویربرداری پزشکی – گرایش تصویربرداری عصبی

‎فیزیک پزشکی

از جمله مزیت‌های این رشته این است که فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی این رشته  مجاز به شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی کشور هستند و می‌توانند بار دیگه شانس خود را برای ورود به رشته ی پزشکی امتحان کنند! هرچند باید شرایط شرکت در آزمون را از قبیل حد نصاب نمره دیپلم، معدل لیسانس و … را داشته باشند.

رشته‌ فیزیوتراپی‌ دارای‌ بخش‌های‌ مختلفی‌ است‌:

در بخش الکتروتراپی فیزیوتراپیست‌ها با استفاده از عوامل فیزیکی مانند اشعه مادون قرمز بیمار را درمان می‌کند. در قسمت مکانوتراپی با استفاده از وسیله‌های مانند قرقره و دستگاه بدنسازی بیماران درمان می‌شوند و در بخش آب درمانی با استفاده از خاصیت آب بیماری‌ها را درمان می‌کنند.

یک‌ دانشجوی‌ رشته‌ فیزیوتراپی‌ باید صبر و حوصله‌ بسیاری‌ داشته‌ باشد چون‌ در نهایت‌ باید با بیماران‌ مختلفی‌ از جمله‌ افرادی‌ که‌ دچار سکته‌ مغزی‌ یا ضایعه‌ مغزی‌ شده‌اند و یا عقب‌ماندگی‌ ذهنی‌ دارند، کار کند و در اغلب‌ مواقع‌ نیز نتیجه‌ کارش‌ به‌ تدریج‌ ظاهر می‌شود.

از سوی‌ دیگر چون‌ دانشجوی‌ این‌ رشته‌ با دستگاه‌های‌ الکتریکی‌ متنوعی‌ کار می‌کند، باید در درس‌ فیزیک‌ قوی‌ بوده‌ و همچنین‌ به‌ دلیل‌ این‌ که‌ با بدن‌ انسان‌ به‌ عنوان‌ یک‌ موجود زنده‌ سروکار دارد، باید به‌ درس‌ زیست‌شناسی‌ علاقه‌مند باشد.

همچنین بهتر است علاقه مندان به این رشته از خلاقیت بالایی برخوردار باشند که پس از فارغ التحصیلی و در مواجهه با هر بیمار، بتوانند بهترین روش‌های درمان را با هم ترکیب کرده و به بهترین نحو ممکن، آن ها را مداوا کنند. اما دانشجویانی که بدون هیچ خلاقیتی از این رشته فارغ التحصیل می شوند، تنها به عنوان یک تکنسین فیزیوتراپی شناخته می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب این رشته، علاقه و انگیزه است.

از جمله مشکلات رشته‌ی پزشکی، طولانی بودن دوره و طاقت فرسا بودن آن است. محروم بودن از تعطیلات و تفریحات متداول هم سن و سالان‌تان و نداشتن درآمد تا پایان دوره‌ی تحصیلتان. دانش‌آموزانی که وارد این رشته می‌شوند باید آمادگی مواجهه با صحنه‌های دلخراش را داشته باشند.

بر همگان روشن است که مواجهه با صحنه‌های دلخراش مرگ، خونریزی و جراحت‌های شدید، کم کم بر روحیات‌تان تاثیر منفی می‌گذارد. پس این رشته مناسب کسانی است که توانایی تطابق با شرایط سخت آن را داشته باشند.

از جمله استعدادهای ذاتی که برای تحصیل در این رشته مورد نیاز است عبارتند از:

استدلال دیداری: قدرت استدلال با تصاویر ونشانه‌ها را داشته باشند.

استدلال ریاضی: بتوانند روابط میان اعداد را کشف کنند و الگوهای موجود در آنها را شناسایی کنند .

استعداد درک 3 بعدی: بتوانند ماورای آنچه که در سطح چیزها و امور است را ببینند.

استعداد دقت: بتوانند به خوبی تمرکز کنند و دقت داشته باشند تا با به خاطر سپردن جزئیات و استفاده از آن در موقیت‌های جدید بهره ببرند.

در ایران:

‎بازار کار رشته فیزیوتراپی در حال حاضر خیلی خوب است. چون جمعیت کشور به سمت پیری می‌رود و کار فیزیوتراپیست‌ ها رونق می‌گیرد. همچنین بد نیست بدانید که فیزیوتراپی را درآمدزاترین رشته مرتبط با ورزش می‌دانند. علت هم که کاملا مشخص است! ورزش کاران حرفه‌ای در حین فعالیت ممکن است دچار مصدومیت‌هایی شوند که تا مدت ها از ادامه رشته ورزشی خود محروم شوند. از همین رو جهت بهبود اوضاع جسمانی خود به فیزیوتراپیست‌ها مراجعه می‌کنند تا هر چه سریع‌تر، سلامت خود را به دست آورند.

فیزیوتراپیست‌ها در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، سازمان بهزیستی، هلال احمر، کلینیک‌های توانبخشی، مراکز سالمندان، باشگاه‌های ورزشی، حتی فیزیوتراپیست مدرسه، در منزل کسانی که جابجایی آن‌ها سخت هست و سازمان‌های مربوط به توانبخشی می‌توانند کار کنند.

کسانی که چند سال سابقه کار دارند، می‌توانند کلینیک خصوصی فیزیوتراپی هم تاسیس کنند که برای مراکز استان ها ۶ سال سابقه کار و برای شهرهای دیگر ۳ سال سابقه کار لازم است.

‎درآمد رشته فیزیوتراپی می‌تواند متفاوت باشد. چون بستگی به یک سری از عوامل دارد. مثل این که فیزیوتراپیست کجا کار کند، چقدر کار کند، چه کارهایی انجام دهد، اخلاق و برخوردش با بیمارها و مراجعه کننده‌ها چطور باشد، اگر کلینیک شخصی داشته باشند با پزشک‌های زیادی قرارداد ببندند که بیمارهای بیشتری برای او بفرستند و ارتباط  و لینک خوبی مخصوصا با پزشک‌های ارتوپدی و جراح مغز و اعصاب داشته باشند. چون لینک داشتن در هر کاری، در موفقیت و پیشرفت آن کار خیلی موثر است. البته مهم ترین عامل درآمد داشتن مهارت بالا در کار است

در جهان:

‎متوسط درآمد فیزیوتراپیست‌ها در کشور آمریکا، بیش از 85 هزار دلار می‌باشد. این مبلغ در کشور استرالیا ، بیش از 60 هزار دلار در سال و برای فیزیوتراپیست‌های کشور انگلستان، بسته به سمت شغلی، بین 30 تا بیش از 62 هزار دلار تخمین زده می‌شود.

‎بنابراین می‌توان گفت فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی از درآمد خوبی نسبت به قشر عظیمی از جامعه برخوردار بوده و نگرانی بابت کسب درآمد نخواهند داشت.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دانشگاه علوم پزشکی تهران

دانشگاه علوم پزشکی ایران

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

دانشگاه علوم پزشکی تبریز

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه