کاردرمانی
27
مرداد

تفاوت رشته کاردرمانی و گفتار درمانی

یه سری رشته ها هستن که از نظر اسمی و در نگاه اول شاید خیلی شبیه به هم به نظر بیان  اما با هم تفاوت هایی دارن

تو این مقاله تفاوت ها و شباهت های رشته کاردرمانی، گفتار درمانی و فیزیوتراپی رو به زبان ساده بهتون توضیح دادیم.

تفاوت رشته  کاردرمانی و گفتار درمانی و فیزیوتراپی

  • خدمات کاردرمانی برای بهبود عملکرد افراد در برابر اختلالات روانی، رشدی، اجتماعی و یا یادگیری شکل گرفته اند و فرد با بهره مندی از این خدمات می تواند آسیب های روانی یا جسمی خود را تسکین دهد اما در گفتار درمانی به درمان اختلالات گفتاری و درمان لکنت زبان می پردازد و گفتار درمانگر پس از تشخیص این اختلال در جهت معالجه گام بر می دارد.
  • کاردرمانی برای کسانی که دچار معلولیت ، فقر، سالخوردگی و تفاوت های فرهنگی و… هستند، مفید است اما گفتار درمانی به بزرگسالانی که با مشکل لکنت، اشکالات تلفظی، کم شنوایی و اختلال در خواندن اوتیسم روبرو هستند و همچنین به کودکانی که دچار تاخیر در رشد گفتار اند یا دارای لکنت زبان هستند، کمک شایانی می کند.
  • در انجام خدمات کاردرمانی، تمامی ابعاد بیماری فرد در نظر گرفته می شود و عوامل تاثیرگذار بر بیماری وی حذف شده و فعالیت های فرد در جهت رفع اختلالات جسمی یا روانی بیمار، طراحی می شوند اما گفتار درمانی بر اختلالات تلفظی یا صوتی تمرکز دارد.
  • شباهت این دو رشته این است که خدمات کاردرمانی در جهت جلوگیری از کم توانی و بازگشت به سلامتی انجام می شوند همچنین خدمات گفتار درمانی بخش مهمی از خدمات مرکز توانبخشی به حساب می آید.
  • شباهتی که رشته فیزیوتراپی با این دو رشته دارد این است که یکی از رشته های توانبخشی است و برای بیماران و بهبود معلولین تا حد ممکن می پردازد و همچنین از دارو های شیمیایی برای درمان استفاده نمی شود .
  • تفاوت فیزیوتراپی با کاردرمانی و گفتار درمانی این است که در فیزیوتراپی ( طب فیزیکی) از درمان ها و حرکات فیزیکی برای بهبود بیماران استفاده می شود .
  • تفوت کاردمانی و فیزیوتراپی